Aktyw Forum
Zarejestruj się na forum.ep.com.pl i zgłoś swój akces do Aktywu Forum. Jeśli jesteś już zarejestrowany wystarczy, że się zalogujesz.
Sprawdź punkty Zarejestruj sięDwukierunkowy regulator prędkości obrotowej silników modelar
Moderatorzy:Jacek Bogusz, Moderatorzy
chodzi o projekt czytelników 081
Dzień dobry chciałbym zapytać szanownych eplektroników co się dzieje że regulator dostarcza z 9.6v baterii 1.8 A tylko 3,5v 200mA gdzie jest przyczyna nie mam osyloskopu a mój miernik jest strasznie wolny
Dzień dobry chciałbym zapytać szanownych eplektroników co się dzieje że regulator dostarcza z 9.6v baterii 1.8 A tylko 3,5v 200mA gdzie jest przyczyna nie mam osyloskopu a mój miernik jest strasznie wolny
nie tylko chce znać przyczyne może ja coś źle robie prosze o pomoc (Dziekuje)
Ostatnio zmieniony 14 lut 2004, o 00:50 przez mrmol, łącznie zmieniany 1 raz.
Zakładając, że układ jest zmontowany bezbłędnie:
Bez oscyloskopu trudno sprawdzić, czy przy maksymalnym 'gazie' z nadajnika, na odpowiednim wyjściu OUT (załóżmy OUT1) procka wypełnienie wynosi 100%...
Ale jeśli byśmy tak przyjęli, to coś może nie tak z R6 i R8. Może zmniejszyć trochę R8...?
Czy dla obu kierunków Twoje pomiary są co do modułów takie same?
Bez oscyloskopu trudno sprawdzić, czy przy maksymalnym 'gazie' z nadajnika, na odpowiednim wyjściu OUT (załóżmy OUT1) procka wypełnienie wynosi 100%...
Ale jeśli byśmy tak przyjęli, to coś może nie tak z R6 i R8. Może zmniejszyć trochę R8...?
Czy dla obu kierunków Twoje pomiary są co do modułów takie same?
Jakimś cudem na r7 zrobiła się zwora na r8 wskazuje 16kohm i prawdopodobnie t10 do wymiany bo bez wychylania drążka silnik chodzi cały czas mam nadzieje że mikro się nie uszkodził wydaje mi się że przyczyną takich spadków prądu i napięcia mogły być zbyt ciękie ścieżki między irf530 bo jak by nie było 1.8 A to nie jest mały prąd i oporniki r7 i r 10 muszą być większej mocy co ty na to wszystko?
Nie no zakładam, że te ścieżki mają grubość dostateczną. Z resztą z miedzią jest tak, że zanim by aż tak ograniczała prąd, to by się zaczęła zmażyć. Podaj jakiś namiar na rysunek płytki.
Co do mocy R7 i R10, to dla 9,6V musi być 0,02W. Czyli najmniejsze oporniki 0,125W z wielkim zapasem wystarczą.
Co do T10, to jeśli jest spalony tak, że między C i E jest zwarcie, to rzeczywiście silnik będzie chodził zawsze.
Procek nie powinien się uszkodzić, bo nawet przy zwarciu między C i B, R8 bardzo ogranicza prąd. Chyba, że zaczniemy go teraz np. zwierać, to na porcie P1.1 pojawi się napięcie wyższe od VCC, a to już może być niebezpieczne.
Ja bym posprawdzał podejrzane elementy (T10...), wyjął procek i sprawdził wydajność napięcie-prąd bez procka: zwierając do masy najpierw bazę T10, potem T11.
Co do mocy R7 i R10, to dla 9,6V musi być 0,02W. Czyli najmniejsze oporniki 0,125W z wielkim zapasem wystarczą.
Co do T10, to jeśli jest spalony tak, że między C i E jest zwarcie, to rzeczywiście silnik będzie chodził zawsze.
Procek nie powinien się uszkodzić, bo nawet przy zwarciu między C i B, R8 bardzo ogranicza prąd. Chyba, że zaczniemy go teraz np. zwierać, to na porcie P1.1 pojawi się napięcie wyższe od VCC, a to już może być niebezpieczne.
Ja bym posprawdzał podejrzane elementy (T10...), wyjął procek i sprawdził wydajność napięcie-prąd bez procka: zwierając do masy najpierw bazę T10, potem T11.
- Tomasz Gumny
- -
- Posty:685
- Rejestracja:4 lut 2004, o 23:31
- Lokalizacja:Trzcianka/Poznań
Re: Dwukierunkowy regulator prędkości obrotowej silników mod
W tym układzie bramki MOSFETów T1,T2,T3 i T4 (high-side) mają co najwyżej potencjał drenu (POWER+) wobec czego napięcie dren-źródło nie będzie mniejsze niż Vgs, czyli 5..10V. Jest to ewidentny błąd autorów projektu.co się dzieje że regulator dostarcza z 9.6v baterii 1.8 A tylko 3,5v 200mA gdzie jest przyczyna
Zważywszy, że IRF530 mają Id=~15A ciekawie brzmi zdanie z artykułu: "W przypadku zastosowania silnika o poborze prądu wyższym od 1A należy zastosować radiatory chłodzące tranzystory mocy (T1..T8 )."
Przy takim prądzie prawidłowo wysterowany IRF530 powinien byc zimny bez radiatora.
Jedyne wyjście to zastosować jako górne tranzystory MOSFET-y typu P a ich bramki sterować z przeciwnej fazy.
Dziekuje za pomoc. Czyli projekt ten jest do bani?. Szukam takiego regulatora może ktoś z czytelników ma jakiś fajny projekt. Wiem także, że na początku tego roku ukazał się jakiś regulator w ep, ale nic więcej o nim nie wiem, bo nie mam tego numeru. Może jest ktoś, kto mógłby przybliżyć mi ten projekt. DZIĘKUJĘ i pozdrawiam wszystkich eplektroników
Dziekuje za pomoc. Czyli projekt ten jest do bani?. Szukam takiego regulatora może ktoś z czytelników ma jakiś fajny projekt. Wiem także, że na początku tego roku ukazał się jakiś regulator w ep, ale nic więcej o nim nie wiem, bo nie mam tego numeru. Może jest ktoś, kto mógłby przybliżyć mi ten projekt. DZIĘKUJĘ i pozdrawiam wszystkich eplektroników
Dziekuje za pomoc. Czyli projekt ten jest do bani?. Szukam takiego regulatora może ktoś z czytelników ma jakiś fajny projekt. Wiem także, że na początku tego roku ukazał się jakiś regulator w ep, ale nic więcej o nim nie wiem, bo nie mam tego numeru. Może jest ktoś, kto mógłby przybliżyć mi ten projekt. DZIĘKUJĘ i pozdrawiam wszystkich eplektroników
- Tomasz Gumny
- -
- Posty:685
- Rejestracja:4 lut 2004, o 23:31
- Lokalizacja:Trzcianka/Poznań
Nie, wystarczy zamiast T1..T4 wstawić np. IRF9530 i sterować je z dwóch dodatkowych inwerterów na tranzystorach (dokładnie takich jak te, które sterują T5..T8 ).Czyli projekt ten jest do bani?
Po takiej modyfikacji przy prądzie max <10A wystarczy po jednym mosfecie w gałęzi mostka.
W EP1/2004 był opis reglera jednokierunkowego (do modeli latających).Wiem także, że na początku tego roku ukazał się jakiś regulator w ep, ale nic więcej o nim nie wiem, bo nie mam tego numeru. Może jest ktoś, kto mógłby przybliżyć mi ten projekt.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 43 gości