Aktyw Forum
Zarejestruj się na forum.ep.com.pl i zgłoś swój akces do Aktywu Forum. Jeśli jesteś już zarejestrowany wystarczy, że się zalogujesz.
Sprawdź punkty Zarejestruj sięZASILACZ ATX
Moderatorzy:Jacek Bogusz, Moderatorzy
Mam pytanie:
Czy ktoś wie w jaki sposób uruchomić zasilacz komputerowy ATX-owy bez płyty głównej kompa? - sam zasilacz po prostu. Na razie wiem, że trzeba zewrzeć przewód zielony z niebieskim - zaczyna pracować wtedy wiatrak i pojawiają się napięcia +5V i +12V ale po podłączeniu CD-ROMu i próbie odtwarzania muzyki słychać w głośnikach warczenie i płyta się nie wczytuje, a nawet tacka się nie chce wysunąć. CD-ROM jest sprawny, bo na innym zasilaczu pracuje normalnie. Zasilacz też jest sprawny bo był sprawdzany w komputerze. Odpowiedzi można również przesyłać na adres pilarrr@tlen.pl.
Czy ktoś wie w jaki sposób uruchomić zasilacz komputerowy ATX-owy bez płyty głównej kompa? - sam zasilacz po prostu. Na razie wiem, że trzeba zewrzeć przewód zielony z niebieskim - zaczyna pracować wtedy wiatrak i pojawiają się napięcia +5V i +12V ale po podłączeniu CD-ROMu i próbie odtwarzania muzyki słychać w głośnikach warczenie i płyta się nie wczytuje, a nawet tacka się nie chce wysunąć. CD-ROM jest sprawny, bo na innym zasilaczu pracuje normalnie. Zasilacz też jest sprawny bo był sprawdzany w komputerze. Odpowiedzi można również przesyłać na adres pilarrr@tlen.pl.
CD-ROM jest połączony wyjściem analogowym z normalnym wzmacniaczem (unitra WS 432) - i dalej kolumny. Ten sam CDek zasilany z innego zasilacza działa dobrze i nie trzeba dociążać tego innego zasilacza (też komputerowy - tylko stary TX, poza tym duży i nieporęczny). Zasilacz, którego nie mogę uruchomić ma tylko 140 W, jest mały. Mam wrażenie, że to warczenie w głośnikach to jakaś "składowa impulsowa" w prądzie zasilania, która się przedostaje na WY analogowe CD. Podejrzewam, że zasilacz ATX próbkuje i cały czas sprawdza jakiś sygnał z płyty głównej komputera czy ma pracować (sygnał ustaje wraz z zamykanym windowsem - tak się domyślam). I teraz trzeba jakoś "oszukać" ten zasilacz, że jest płyta główna. Tylko jak???[/b]
Dzisiejsze zasilacze są oparte na przetwornicy przepustowej, co powoduje właśnie te zakłucenia! Musiałbyś obciążyć wszystkie napięcia wyjściowe które są wyprowadzone bez stabilizatorów scalonych (napięcia -5 i -12 są stabilizowane dodatkowo przez 7905 i 7912). Niekiedy pisze na zasilaczu jakie jest minimalne obciążenie dla poszczególnych napięć. Jeśli nie potrzebujesz innych napięć od +12 i +5, to poprostu odłącz prostowniki od transformatora i usuń sprzężenie zwrotne (rezystory) z tych napięć do układu KA7500 albo TL494 (główny PWM). Ten zabieg zmniejszy zakłócenia na +5 i +12V. Staraj się równomiernie (procentowo) obciążać wyjścia
np. jeśli pobór prądu na 12V wzrośnie 2 razy, to na 5V też powinien wzrosnąć pobór prądu 2razy, bo jak nie wzrośnie to podskoczy ci napięcie np do 6V
np. jeśli pobór prądu na 12V wzrośnie 2 razy, to na 5V też powinien wzrosnąć pobór prądu 2razy, bo jak nie wzrośnie to podskoczy ci napięcie np do 6V
Dzisiejsze zasilacze są oparte na przetwornicy przepustowej, co powoduje właśnie te zakłucenia! Musiałbyś obciążyć wszystkie napięcia wyjściowe które są wyprowadzone bez stabilizatorów scalonych (napięcia -5 i -12 są stabilizowane dodatkowo przez 7905 i 7912). Niekiedy pisze na zasilaczu jakie jest minimalne obciążenie dla poszczególnych napięć. Jeśli nie potrzebujesz innych napięć od +12 i +5, to poprostu odłącz prostowniki od transformatora i usuń sprzężenie zwrotne (rezystory) z tych napięć do układu KA7500 albo TL494 (główny PWM). Ten zabieg zmniejszy zakłócenia na +5 i +12V. Staraj się równomiernie (procentowo) obciążać wyjścia
np. jeśli pobór prądu na 12V wzrośnie 2 razy, to na 5V też powinien wzrosnąć pobór prądu 2razy, bo jak nie wzrośnie to podskoczy ci napięcie np do 6V
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości