Aktyw Forum

Zarejestruj się na forum.ep.com.pl i zgłoś swój akces do Aktywu Forum. Jeśli jesteś już zarejestrowany wystarczy, że się zalogujesz.

Sprawdź punkty Zarejestruj się

wzmacniacz jednotranzystorowy zasada działania

maniuś
-
-
wzmacniacz jednotranzystorowy zasada działania

Postautor: maniuś » 19 sty 2011, o 14:27

Witam wszystkich.
jestem bardzo początkującym elektronikiem zielonym :629:
Czy może mi ktoś wyjaśnić jak działa taki najprostszy wzmacniacz.
nie rozumiem tego jak on może działać w układzie audio skoro wzmacnia tylko dodatnią połówkę, sygnał muzyczny to sinus czyli jest dodatnia i ujemna połówka.Jak to jest niech mi ktoś wyjaśni z góry dziękuje i przepraszam za zaniżanie poziomu.
Załączniki
1_2849.jpg
1_2849.jpg (6.87KiB)Przejrzano 3915 razy

Xweldog
-
-

Postautor: Xweldog » 19 sty 2011, o 15:28

Hey
Cześciowo dobrze wnioskujesz. Ale, nie wiadomo skąd masz ten schemat, brakuje na nim podanej wartości U na kolektorze. Przy R 11,3K powinna być gwiazdka sygnalizująca, że tego R trzeba dobrać lub potencjometr montażowy tzw. peerek np. 22k. Kręcisz nim aż na kolektorze BC107 ustawisz połowę Uz ( w tym wypadku 6V ) i tranzystor od tego potencjału "ma zapas U" i dla połowki dodatniej i ujemnej.

maniuś
-
-

Postautor: maniuś » 19 sty 2011, o 17:01

tylko w takim wypadku prąd przez głośnik płynie tylko w jednym kierunku i jego natężenie wzrasta i maleje a głośnik przetwarza tylko prąd przemienny, ale podczas narastania prądu i spadku wartości prądu w cewce głośnika generuje się zmienne pole magnetyczne i dlatego to może działać, czy dobrze kombinuje?
czy na tej zasadzie działają wzmacniacze klasy A?
a ten schemat wzmacniacza to wziąłem dla przykładu

Xweldog
-
-

Postautor: Xweldog » 19 sty 2011, o 19:15

Tak, to jest wzm. klasy A. Odniesieniem byłaby 1/2 Uz. Wtedy teoretycznie jedna połówka mogłaby uzyskać od 6V do 12V a druga od 6 do 0V. To, że prąd płynie tylko w jedną stronę nie ma tu znaczenia.