Woltomierz w samochodzie.
Po pojawieniu się elektronicznych regulatorów napięcia producenci samochodów zaniedbali na korzyść kontrolek ładowania tak proste, bardzo dobre i potrzebne urządzenie, jakim jest odpowiednio przystosowany woltomierz.
Na woltomierzu z klasyczną wskazówką, o odpowiednio rozszerzonej skali można zaobserwować, i tym samym kontrolować wszystkie „procesy życiowe” samochodu.
Widoczna jest praca regulatora napięcia, włączanie i wyłączanie poszczególnych większych odbiorników, praca kierunkowskazów, itp.
Są w sprzedaży gotowe woltomierze do zamontowania w samochodzie, można też taki woltomierz zrobić samodzielnie. Oczywiście wszyscy o tym wiedzą, że na kupionym woltomierzu samochód jeździ tylko trochę lepiej, a na zrobionym samodzielnie, jeździ dużo lepiej. Warto, więc zrobić tym bardziej, że można wtedy odpowiednio dostosować wygląd.
Do wykonania takiego woltomierza bardzo dobrze nadają się wychyłowe wskaźniki wysterowania stosowane we wzmacniaczach i nieco starszych odbiornikach radiowych. Schemat ideowy pokazany na rysunku.
Do rozszerzenia zakresu użyty został scalony stabilizator 78L10 o małych wymiarach. Dokładny pomiar napięcia uzyskuje się w zakresie od 10V do 16V. Przy takim rozciągnięciu zakresu na 1V przypada około 5mm skali, i bardzo dobrze widoczne są wszelkie wahania napięcia.
Do podświetlenia użyte zostały dwie diody LED (zielone). Jedna podświetla skalę od tyłu, a druga podświetla wskazówkę. Skala została wycięta z cienkiej miedzianej blaszki i pomalowana. Nie można robić skali z papieru, gdyż papier wypacza się pod wpływem wilgoci i temperatury. Obudowa została zlutowana z cynowanej blachy grubości 0,3mm.
Skalowanie woltomierza można przeprowadzić dobierając rezystor szeregowy na dwa sposoby.
Pierwszy sposób: ustalić pole pracy np. na ¾ obrotu wskazówki, wtedy znacznik 12V będzie tam, gdzie wypadnie.
Drugi sposób: ustalić znacznik 12V np. na środku skali i pole pracy tam, gdzie wypadnie.
Szerokość pola pracy zależy od sprawności regulatora napięcia i będzie nieco różnić w każdym samochodzie, a ustala się ją przy pracującym silniku i wyłączonych wszystkich odbiornikach, oraz przy włączonym maksymalnym obciążeniu z wyjątkiem kierunkowskazów i świateł „stop”.
Woltomierz można podłączyć w dowolne miejsce za wyłącznikiem zapłonu, za pomocą wtyczki niedającej się odwrotnie włączyć. Przy odwrotnym podłączeniu natychmiast uszkadza się układ scalony.
Jest wielu zwolenników podobnych woltomierzy w wykonaniu z wyświetlaczem "cyfrowym", ale moim zdaniem klasyczna wskazówka jest bardziej ergonomiczna, szczególnie w samochodzie, gdzie tak naprawdę nie zależy na dokładnym pomiarze napięcia do któregoś tam miejsca po przecinku, a jedynie trzeba wiedzieć, czy jest ładowanie, i czy napięcie jest w normie.
Miganie cyferek przy włączonym rozruszniku nic nie powie, ale opadnięcie wskazówki wszystko powie np. o stanie akumulatora.
Aktyw Forum
Zarejestruj się na forum.ep.com.pl i zgłoś swój akces do Aktywu Forum. Jeśli jesteś już zarejestrowany wystarczy, że się zalogujesz.
Sprawdź punkty Zarejestruj sięWoltomierz w samochodzie.
Moderatorzy:Jacek Bogusz, robertw, Moderatorzy
eee tam,Hmmm troszkę wyglada to jak by pochodzilo z miasteczka mającego 100 mieszkańców- wieś:)
mnie tam najbardziej podoba się "przemysłowe" wzornictwo,
nawet w Ładzie jak dawali radio z wyświetlaczem LCD to i woltomierz był cyfrowy,
poza tym jak u ruskich radzio było podświetlone na niebiesko to woltomierz też
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości