Aktyw Forum
Zarejestruj się na forum.ep.com.pl i zgłoś swój akces do Aktywu Forum. Jeśli jesteś już zarejestrowany wystarczy, że się zalogujesz.
Sprawdź punkty Zarejestruj sięprzetwornica 12v 230v
Moderatorzy:Jacek Bogusz, Moderatorzy
witam chcialbym kupic taka przetwornice http://www.net-s.pl/index.php?id=3&c=87 ... NIAZDA&w=c chcialbym sie dowiedziec czy dzialala by na samym alternatorze samochodowym czy pradnicy 12 v czy musi byc akumulator ..... dziekuje za odpowiedz ...
Re: przetwornica 12v 230v
Wszystko zależy, ale stabilnie to to pracować raczej nie będzie. Jaką moc chciałbyś osiągnąć, z jakiego alternatora/prądnicy? Typowe samochodowe raczej nie osiągają mocy tego urządzenia, do tego ich parametry mocno zależą od obrotów, więc jeśli... to konieczne było by ustalenie obrotów. Chcesz zbudować agregat prądotwórczy? to szukaj raczej takich rozwiązań...
Re: przetwornica 12v 230v
a czy jest taka opcja zeby zasilic przetwornice z samej pradnicy albo alternatora samochodowgo ktory szybko by sie krecil ......
Dodano po namyśle:
interesuje mnie z pradnicy 12 -15 v i zeby wystarczylo zeby zasilic przetwornice .....
Dodano po namyśle:
ta pradnica ma miec naped ze stalymi obrotami wiec prad powinien byc stabilny .
Dodano po namyśle:
interesuje mnie z pradnicy 12 -15 v i zeby wystarczylo zeby zasilic przetwornice .....
Dodano po namyśle:
ta pradnica ma miec naped ze stalymi obrotami wiec prad powinien byc stabilny .
Re: przetwornica 12v 230v
A ile wyciągnie Twój alternator?? (wydoli 100 amperów utrzymując napięcie co najmniej od 12-14V ?)
Co do pracy na czystym alternatorze, to odradzam (przynajmniej zastosuj przed przetwornicą kondensator filtrujący 1,5 Farada )
Może napisz co do tej przetwornicy zamierzasz podłączyć ? (jakiego obciążenia się spodziewasz)
Co do pracy na czystym alternatorze, to odradzam (przynajmniej zastosuj przed przetwornicą kondensator filtrujący 1,5 Farada )
Może napisz co do tej przetwornicy zamierzasz podłączyć ? (jakiego obciążenia się spodziewasz)
Re: przetwornica 12v 230v
zdecydowalem nie bede kombinowal po prostu .... podlancze pradnice do akumulatora 12 v Nimh a akumulator do przetwornicy i powinno byc w pozadku i akumulator nie powinien sie rozladowac ....
Re: przetwornica 12v 230v
Zapewne masz tu rację.
akumulator też może działać jako filtr wygładzający pulsację napięcia (problem w tym jak zachowa się układ w czasie maksymalnego obciążenia przetwornicy ? czy alternator wydoli odpowiednią ilość energii ?)
Może warto przeprowadzić próbę wydajności o ile nie znasz znamionowej mocy tej maszyny.
akumulator też może działać jako filtr wygładzający pulsację napięcia (problem w tym jak zachowa się układ w czasie maksymalnego obciążenia przetwornicy ? czy alternator wydoli odpowiednią ilość energii ?)
Może warto przeprowadzić próbę wydajności o ile nie znasz znamionowej mocy tej maszyny.
Re: przetwornica 12v 230v
Witam
Nie próbuj podłączać, do samego alternatora, bez akumulatora!
Alternator, to jak sama nazwa wskazuje, prądnica prądu przemiennego. W samochodzie prąd stały jest realizowany przez wyprostowanie prądu przemiennego przez prostownik pełno okresowy, zazwyczaj 3 fazowy. Alternator bez akumulatora ma prawo w ogóle się nie wzbudzić. Jeśli się wzbudzi, to układ regulacji może powodować bardzo niestabilną pracę alternatora i napięcia na jego końcówkach dochodzące do ok 100V. Na przyrządach tego nie widać (chyba że na oscyloskopie). Bez obciążenia alternator zachowuje się również niestabilnie - można go wzbudzić na starcie akumulatorem i potem akumulator odłączyć. Jeśli chcesz ładować nim NiMH, to szybko zabijesz ogniwa, bez specjalistycznego układu ładowania i rozładowania ogniw - lepiej akumulator kwasowy, np żelowy. Jeśli chcesz to uruchamiać to minimum, byłby duży kondensator, jak pisał jeden z kolegów. Co do wydajności alternatorów, to są takie co mają nawet ze 2kW, ale sprawność ich jest niska - poniżej 50%. Co do prędkości obrotowej, to alternatory zazwyczaj stabilizują swoją pracę w zakresie pełnej mocy przy ok. 2000 obrotów na swojej osi(nie prędkości obrotowej silnika). Wyższa prędkość powoduje tylko zwiększenie strat energetycznych - alternatory mają ograniczniki napięcia, a niektóre i prądu, więc kręcenie ich wyżej jest bez sensu. Ważne jest za to, żeby źródło obrotów było wystarczającej mocy i miało odpowiednio wysoki moment obrotowy, żeby obrócić oś przy pełnym obciążeniu już przy ok 2000 obrotów.
Po namyśle
Akumulator kwasowy 12V zachowuje się dwojako:
- Jeśli jest rozładowany poniżej 14,2V - działa jak wielki kondensator
- jeśli jest naładowany napięcie 14,2-14,4V - jest jak opornik o dużej oporności, trochę się potrafi nagrzać, nie pobiera dużo prądu, ale też się już nie ładuje
- jeśli próbujesz go przeładować - będzie z tobą walczył, aby obniżyć napięcie do 14,4-14,5V - jeśli będzie to trwało długo - zniszczysz go - mocno się rozgrzeje i mogą uszkodzić się płyty - wygiąć powodując zwarcie wewnątrz lub wykruszyć się tracąc pojemność. W tym momencie właśnie zachodzi to tłumienie tętnień w określonym zakresie - 14,2-14,5V w zależności od obciążenia. Jeśli napięcie tętniące będzie niższe, to tłumienie będzie zachodziło do momentu rozładowania akumulatora do wartości około 0,2V niższej niż napięcie tętniące.
Pozdrawiam
Nie próbuj podłączać, do samego alternatora, bez akumulatora!
Alternator, to jak sama nazwa wskazuje, prądnica prądu przemiennego. W samochodzie prąd stały jest realizowany przez wyprostowanie prądu przemiennego przez prostownik pełno okresowy, zazwyczaj 3 fazowy. Alternator bez akumulatora ma prawo w ogóle się nie wzbudzić. Jeśli się wzbudzi, to układ regulacji może powodować bardzo niestabilną pracę alternatora i napięcia na jego końcówkach dochodzące do ok 100V. Na przyrządach tego nie widać (chyba że na oscyloskopie). Bez obciążenia alternator zachowuje się również niestabilnie - można go wzbudzić na starcie akumulatorem i potem akumulator odłączyć. Jeśli chcesz ładować nim NiMH, to szybko zabijesz ogniwa, bez specjalistycznego układu ładowania i rozładowania ogniw - lepiej akumulator kwasowy, np żelowy. Jeśli chcesz to uruchamiać to minimum, byłby duży kondensator, jak pisał jeden z kolegów. Co do wydajności alternatorów, to są takie co mają nawet ze 2kW, ale sprawność ich jest niska - poniżej 50%. Co do prędkości obrotowej, to alternatory zazwyczaj stabilizują swoją pracę w zakresie pełnej mocy przy ok. 2000 obrotów na swojej osi(nie prędkości obrotowej silnika). Wyższa prędkość powoduje tylko zwiększenie strat energetycznych - alternatory mają ograniczniki napięcia, a niektóre i prądu, więc kręcenie ich wyżej jest bez sensu. Ważne jest za to, żeby źródło obrotów było wystarczającej mocy i miało odpowiednio wysoki moment obrotowy, żeby obrócić oś przy pełnym obciążeniu już przy ok 2000 obrotów.
Po namyśle
Akumulator kwasowy 12V zachowuje się dwojako:
- Jeśli jest rozładowany poniżej 14,2V - działa jak wielki kondensator
- jeśli jest naładowany napięcie 14,2-14,4V - jest jak opornik o dużej oporności, trochę się potrafi nagrzać, nie pobiera dużo prądu, ale też się już nie ładuje
- jeśli próbujesz go przeładować - będzie z tobą walczył, aby obniżyć napięcie do 14,4-14,5V - jeśli będzie to trwało długo - zniszczysz go - mocno się rozgrzeje i mogą uszkodzić się płyty - wygiąć powodując zwarcie wewnątrz lub wykruszyć się tracąc pojemność. W tym momencie właśnie zachodzi to tłumienie tętnień w określonym zakresie - 14,2-14,5V w zależności od obciążenia. Jeśli napięcie tętniące będzie niższe, to tłumienie będzie zachodziło do momentu rozładowania akumulatora do wartości około 0,2V niższej niż napięcie tętniące.
Pozdrawiam
Re: przetwornica 12v 230v
Autor tematu pisał o akumulatorze NI-MH, a nie o kwasowym (te zazwyczaj wytrzymują wyższe napięcia w stanie bezczynności, jak również wartości prądu ładowania)
Moim zdaniem dobrym rozwiązaniem jest zastosowanie akumulatora + odpowiedni kondensator elektrolityczny.
Takie rozwiązania są stosowane przy zasilaniu wzmacniaczy samochodowych o znacznej mocy.
Moim zdaniem dobrym rozwiązaniem jest zastosowanie akumulatora + odpowiedni kondensator elektrolityczny.
Takie rozwiązania są stosowane przy zasilaniu wzmacniaczy samochodowych o znacznej mocy.
Re: przetwornica 12v 230v
Alternator z całym układem prostującym... czyli dający na wyjściu napięcie wyprostowane (niestabilizowane)... Same uzwojenia z obudową to raczej j/w odpada
Czy alternator wystarczy do zasilenia przetwornicy... to zależy od wielu czynników: jaki to alternator, czym chcesz obciążyć przetwornicę - jeżeli żarówką 10W to przetwornica również nie pobierze ze źródła (tu alternatora) swoich znamionowych 1000W a jedynie kilkanaście/kilkadziesiąt W (moc obciążenia * 1/sprawność dla danego zakresu).
Wciąż kombinujesz z przetwornicą (która przy tej mocy tania nie jest)... prościej będzie zapewne, zwłaszcza że jak piszesz silnik będzie miał stałe obroty (pytanie jak stabilne), podłączyć pod niego silnik elektryczny 230VAC pracujący jako prądnica... żadnych przetwornic, alumulatorów... napięcie na wyjściu stabilizujesz dobierając odpowiednie obroty i przekładnię.
Czy alternator wystarczy do zasilenia przetwornicy... to zależy od wielu czynników: jaki to alternator, czym chcesz obciążyć przetwornicę - jeżeli żarówką 10W to przetwornica również nie pobierze ze źródła (tu alternatora) swoich znamionowych 1000W a jedynie kilkanaście/kilkadziesiąt W (moc obciążenia * 1/sprawność dla danego zakresu).
Wciąż kombinujesz z przetwornicą (która przy tej mocy tania nie jest)... prościej będzie zapewne, zwłaszcza że jak piszesz silnik będzie miał stałe obroty (pytanie jak stabilne), podłączyć pod niego silnik elektryczny 230VAC pracujący jako prądnica... żadnych przetwornic, alumulatorów... napięcie na wyjściu stabilizujesz dobierając odpowiednie obroty i przekładnię.
Re: przetwornica 12v 230v
Masz tu w zupełności rację chodź muszę delikatnie wyprostować Twój post.podłączyć pod niego silnik elektryczny 230VAC pracujący jako prądnica... żadnych przetwornic, alumulatorów... napięcie na wyjściu stabilizujesz dobierając odpowiednie obroty i przekładnię.
Takie przetwornice z 12/230V posiadają wbudowany falownik wyjściowy PWM 50Hz,
W przypadku zastosowania prądnicy połączonej mechanicznie z silnikiem spalinowym obroty głównie będą mieć wpływ na częstotliwość napięcia wyjściowego a nie na jego wartość.
Do stabilizacji parametrów amplitudy napięcia wyjściowego służy regulator prądu wzbudzenia z reguły nasycający wirnik (wzbudnik)
Stojan w takim przypadku jest twornikiem
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 76 gości