Aktyw Forum

Zarejestruj się na forum.ep.com.pl i zgłoś swój akces do Aktywu Forum. Jeśli jesteś już zarejestrowany wystarczy, że się zalogujesz.

Sprawdź punkty Zarejestruj się

Przeróbka obrotomierza 4cyl na 6cyl- SAK 215

Awatar użytkownika
pajaczek
Moderator
Moderator
Posty:2653
Rejestracja:24 sty 2005, o 00:39
Lokalizacja:Winny gród
Re: Przeróbka obrotomierza 4cyl na 6cyl- SAK 215

Postautor: pajaczek » 2 lut 2013, o 12:31

Zmniejszanie prądu wskaźnika wychyłowego w ten sposób, a nie poprzez zmniejszanie szerokości impulsu może ograniczyć maksymalne wskazania przyrządu, bo przy tych samych obrotach tych impulsów jest 1,5 razy więcej,
To się zgadza, ale zawsze można poeksperymentować. Koszt rezystora to ... 2-3 grosze?
Btw. W najgorszym przypadku pozbawimy się prawidłowego wskazania przy max obrotach, układ pierwotny musiał być projektowany by spokojnie obejmować max obroty... i jeszcze miał sporą rezerwę. Czy ktoś na co dzień jeździ przy 7-8 tys obrotów? Nie sądzę, a nawet jeżeli to przy takiej jeździe raczej nie śledzi na bieżąco obrotów, wystarczy mu info że ma wysokie (może poza zawodowymi rajdowcami).

I powtarzam, nie twierdzę że jest to rozwiązanie idealne, tylko jak napisałem pierwotnie "najprostszym rozwiązaniem wydaje się dolutowanie bocznika do ustroju" - a przy tym najtańszym ;)

Awatar użytkownika
rafal.220
-
-
Posty:1274
Rejestracja:27 paź 2012, o 15:46

Re: Przeróbka obrotomierza 4cyl na 6cyl- SAK 215

Postautor: rafal.220 » 2 lut 2013, o 12:50

Zgadzam się z Tobą w 100%
O ile robi się to z głową, to warto eksperymentować, bo w końcu jest to kolejna droga, do pozyskiwania doświadczenia.

Co do samego układu, to warto też pokombinować z tą elektroniką, bo za jakiś czas przyjdzie użytkownik z podobnym problemem, któremu przyrząd będzie zaniżał wskazania. (wtedy żadne boczniki nie pomogą, a warto aby w tym temacie znalazły się jakieś wskazówki co do modyfikacji elektroniki)

marianmk2
-
-
Posty:9
Rejestracja:30 sty 2013, o 20:07

Re: Przeróbka obrotomierza 4cyl na 6cyl- SAK 215

Postautor: marianmk2 » 2 lut 2013, o 13:20

To się zgadza, ale zawsze można poeksperymentować. Koszt rezystora to ... 2-3 grosze? Btw. W najgorszym przypadku pozbawimy się prawidłowego wskazania przy max obrotach, układ pierwotny musiał być projektowany by spokojnie obejmować max obroty... i jeszcze miał sporą rezerwę. Czy ktoś na co dzień jeździ przy 7-8 tys obrotów? Nie sądzę, a nawet jeżeli to przy takiej jeździe raczej nie śledzi na bieżąco obrotów, wystarczy mu info że ma wysokie (może poza zawodowymi rajdowcami).
Mój silnik ma odcięcie zapłonu przy 6800rpm :)
I powtarzam, nie twierdzę że jest to rozwiązanie idealne, tylko jak napisałem pierwotnie "najprostszym rozwiązaniem wydaje się dolutowanie bocznika do ustroju" - a przy tym najtańszym
Dlatego musze wyruszyć na wylut rezystorów do piwnicy, do sklepu niestety nie zdąże :(
Co do samego układu, to warto też pokombinować z tą elektroniką, bo za jakiś czas przyjdzie użytkownik z podobnym problemem, któremu przyrząd będzie zaniżał wskazania. (wtedy żadne boczniki nie pomogą, a warto aby w tym temacie znalazły się jakieś wskazówki co do modyfikacji elektroniki)
Z drugiej strony baaardzo mało jest w internecie informacji na temat tej przeróbki.. Ludzie sprzedają dzielniki częstotliwości za 150/200pln. Czemu nie zrobić sobie czegoś home made za 20pln? :mrgreen:

tg3a
-
-
Posty:243
Rejestracja:26 maja 2008, o 19:46
Lokalizacja:Warszawa

Re: Przeróbka obrotomierza 4cyl na 6cyl- SAK 215

Postautor: tg3a » 2 lut 2013, o 15:35

...
Moim zdaniem ten kondensator jest rozładowywany z określoną stałą czasową, a więc tym samym jeśli zwiększają się obroty, to przychodzi więcej impulsów w określonym czasie, co z kolei skutkuje wzrostem napięcia na owym kondensatorze, która z kolei zostaje przekonwertowana przez scalaka na wartość prądu wskaźnika.
W tym wszystkim jest tylko jedna niewiadoma.
Otóż nie wiemy jak dokładnie działa ten scalak i czy stała czasowa rozładowania kondensatora zmienia się wraz z obrotami...
Zgadza się, że opis tego układu scalonego jest trochę skąpy (zob. odsyłacz "download" na str. http://www.alldatasheet.com/datasheet-p ... AK215.html), ale ponieważ sam układ nazywa się "pulse shaper", to najprawdopodobniej formuje on impulsy o określonym czasie trwania. Zresztą sposób podłączenia elementów RC określających stałą czasową od razu skojarzył mi się z przerzutnikami monostabilnymi 121 i 123 (no tak, jestem "wychowany" na TTL-ach, prawda).
Ta koncepcja moim zdaniem pasuje do wszystkich informacji występujących w tej karcie katalogowej.
Ale faktycznie, zobaczymy.

Awatar użytkownika
rafal.220
-
-
Posty:1274
Rejestracja:27 paź 2012, o 15:46

Re: Przeróbka obrotomierza 4cyl na 6cyl- SAK 215

Postautor: rafal.220 » 2 lut 2013, o 16:50

ale ponieważ sam układ nazywa się "pulse shaper", to najprawdopodobniej formuje on impulsy o określonym czasie trwania.
A no właśnie.
Niewiele jest informacji, aczkolwiek gdybym miał zaprojektować taki układ to zrobił bym to następująco:
Wiadomo że moc pochodząca z impulsów a więc wypełnienie dla stałej czasowej jest stałe. Oznacza to że bez względu na to jaką osiągniemy prędkość obrotową to wypełnienie wciąż będzie takie same. (zmienna jedynie będzie częstotliwość PWM)
A więc należy tak zaprojektować układ scalony, aby dla maksymalnej częstotliwości wejściowej taktował stałe impulsy elektryczne doładowywujące układ RC których czas nie będzie zależny od czasu wejściowych impulsów impulsów PWM (przy różnych prędkościach obrotowych proporcja wypełnienia jest stała, lecz czasy stanów logicznych są różne)

Awatar użytkownika
ECC88
-
-
Posty:408
Rejestracja:23 paź 2009, o 15:28
Lokalizacja:Köln

Re: Przeróbka obrotomierza 4cyl na 6cyl- SAK 215

Postautor: ECC88 » 3 lut 2013, o 10:40



Co potrzebuje zmienić aby poprawnie pokazywał obroty dla silnika 6cyl?

Plytke obrotosciomierza z Corrado

Ona dokladnie pasuje i kosztuje kilka euro.

marianmk2
-
-
Posty:9
Rejestracja:30 sty 2013, o 20:07

Re: Przeróbka obrotomierza 4cyl na 6cyl- SAK 215

Postautor: marianmk2 » 3 lut 2013, o 12:49

Siedze w środowisku VW już kilka lat... I licznik w Corrado jest taki sam jak w Passacie B3.. Więc płytka nie pasuje....Tu jest płytka z Passata/Corrado
Obrazek
Nie znalazłem interesujących mnie fantów w piwnicy więc operacja przełożona na jutro, skocze do sklepu i będe cos w tym kierunku rzeźbił :D

Wróć do „Elektronika - tematy dowolne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 54 gości