Aktyw Forum

Zarejestruj się na forum.ep.com.pl i zgłoś swój akces do Aktywu Forum. Jeśli jesteś już zarejestrowany wystarczy, że się zalogujesz.

Sprawdź punkty Zarejestruj się

moduł sterowania wycieraczek ford galaxy II

kisiel-78
-
-
Posty:4
Rejestracja:16 lis 2008, o 00:40
Lokalizacja:reda
moduł sterowania wycieraczek ford galaxy II

Postautor: kisiel-78 » 16 lis 2008, o 00:52

Witam . W moim fordzie wycieraczki pracują bardzo wolno na każdym biegu.
Po zrobieniu pomiarów okazło się że napięcie dochodzące do silnika z modułu to
7.5 V na szybkim biegu oraz 4.5 V na wolnym biegu . Napięcie zasilania modułu
to 13 V . Podejrzewam że nie jest prawidłowy wynik. Jaka może być przyczyna?
może to tyrystor ?

Proszę o jakąś poradę. Pozdrawiam

Marian B
-
-
Posty:192
Rejestracja:27 sty 2008, o 16:37
Lokalizacja:Szczecinek

Postautor: Marian B » 16 lis 2008, o 22:26

Oczywiście, schematu modułu napewno nie masz, a bez tego trudno cokolwiek doradzić. Proponuję odrysować schemat "z natury", i problem napewno będzie rozwiązany. Jeżeli na silnik wycieraczki przychodzi zbyt małe napięcie, to z pewnością "coś nie do końca przewodzi". Trzeba zwrócić uwagę, czy nie grzeje się element wykonawczy, np. tranzystor/tyrystor, ewentualnie, czy do modułu w ogóle dochodzi prawidłowe napięcie (12V). Małe napięcie na silniku może też być spowodowane jego uszkodzeniem (spadek napięcia na przewodach), ale wtedy silnik brałby bardzo duży prąd, i nagrzewał by się.
Sprawdzenia samego silnika można dokonać przez dołączenie go bezpośrednio do napięcia 12V, oczywiście po odłączeniu modułu sterującego.

kisiel-78
-
-
Posty:4
Rejestracja:16 lis 2008, o 00:40
Lokalizacja:reda

Postautor: kisiel-78 » 17 lis 2008, o 11:15

Silnik już sprawdzałem . Na krółtko chodzi prawidlowo . Był też podłączony do kostki zasilającej moduł i też chodził prawidłowo. Więc przyczyna jest raczej w samym module.
Z modułu wychodzą tylko dwa przewody zasilające silnik.Natomiast do modułu dochodzi pięć przewodów . Dwa zasilające
( grubsze ) i trzy sterujące (cienkie).

Awatar użytkownika
pajaczek
Moderator
Moderator
Posty:2653
Rejestracja:24 sty 2005, o 00:39
Lokalizacja:Winny gród

Postautor: pajaczek » 17 lis 2008, o 11:37

Pytanie jeszcze jak Ty mierzyłeś to napięcie na silniku podczas pracy... zwykłym miernikiem?? Jeśli to jest sterowane PWM to sobie możesz w ten sposób mierzyć, tylko z interpretacją będzie gorzej ;)

Awatar użytkownika
Medicus
-
-
Posty:316
Rejestracja:9 paź 2007, o 22:31
Lokalizacja:Londyn

Postautor: Medicus » 17 lis 2008, o 16:44

Silniczek wycieraczek ma z reguły 3 wyprowadzenia, do wolnych i szybkich obrotów są oddzielne zaciski plusowe

kisiel-78
-
-
Posty:4
Rejestracja:16 lis 2008, o 00:40
Lokalizacja:reda

Postautor: kisiel-78 » 17 lis 2008, o 18:14

Napięcie dochodząe do silnika mierzyłem przy rozłączonym silniku .( wtyki wychodzące z modułu )

kisiel-78
-
-
Posty:4
Rejestracja:16 lis 2008, o 00:40
Lokalizacja:reda

awaria modułu sterowania wycieraczek ford galaxy II

Postautor: kisiel-78 » 29 lis 2008, o 12:36

Witam . W moim fordzie wycieraczki pracują bardzo wolno na każdym biegu.
Po zrobieniu pomiarów okazło się że napięcie dochodzące do silnika z modułu to
7.5 V na szybkim biegu oraz 4.5 V na wolnym biegu . Napięcie zasilania modułu
to 13 V . Podejrzewam że nie jest prawidłowy wynik. Jaka może być przyczyna?
może to tyrystor ?
Silnik już sprawdzałem . Na krółtko chodzi prawidlowo . Był też podłączony do kostki zasilającej moduł i też chodził prawidłowo. Więc przyczyna jest raczej w samym module.
Z modułu wychodzą tylko dwa przewody zasilające silnik.Natomiast do modułu dochodzi pięć przewodów . Dwa zasilające
( grubsze ) i trzy sterujące (cienkie).




Proszę o jakąś poradę. PozdrawiamObrazek Obrazek Obrazek

Marian B
-
-
Posty:192
Rejestracja:27 sty 2008, o 16:37
Lokalizacja:Szczecinek

Postautor: Marian B » 29 lis 2008, o 23:04

Na fotografii wiać, że jest na płytce "mnóstwo" elementów SMD, prawdopodobnie jest też nie zidentyfikowany układ scalony, z czego można wnioskować że jest zastosowana regulacja PWM. Naprawa takiej płytki bez schematu i bez szczegółowej instrukcji serwisowej jest w praktyce nie możliwa. Pozostaje jedynie zakup nowego sterownika, lub zaprojektowanie i zbudowanie nowego modułu sterującego wg. własnego pomysłu. Jest to w końcu tylko jeden silnik włączany co jakiś czas przy pracy przerywanej, lub na stałe przy pracy ciągłej. Dla uproszczenia układu można pominąć wolniejsze obroty. Jako przykład podam moje rozwiązanie w podobnej sytuacji. Poprostu zaprojektowałem nowy moduł sterujący:
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic611586.html

Awatar użytkownika
Medicus
-
-
Posty:316
Rejestracja:9 paź 2007, o 22:31
Lokalizacja:Londyn

Postautor: Medicus » 1 gru 2008, o 08:34

Moim zdaniem do wymiany elementy na radiatorze,
oznaczeń nie można odczytać ale pewnie to tyrystor i tranzystory mosfet,
w sumie kosztuje to grosze i łatwo dobrać zamiennik

Wróć do „Elektronika - tematy dowolne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 69 gości