Aktyw Forum

Zarejestruj się na forum.ep.com.pl i zgłoś swój akces do Aktywu Forum. Jeśli jesteś już zarejestrowany wystarczy, że się zalogujesz.

Sprawdź punkty Zarejestruj się

regulacja obrotów

wasyl900
-
-
Posty:21
Rejestracja:25 lut 2008, o 00:19
Lokalizacja:szczecin
regulacja obrotów

Postautor: wasyl900 » 9 mar 2008, o 19:04

Powiedzcie mi jak to zrobić (czego użyć)?
Potrzebuje żeby silnikiem elektrycznym prądu stałego o mocy około 1.5 kw stosunkowo płynnie regulować obroty.

marek1
-
-
Posty:104
Rejestracja:11 kwie 2007, o 18:46
Lokalizacja:Cieszyn

Postautor: marek1 » 9 mar 2008, o 19:43

Stosuje się do tego specjalne przekształtniki tyrystorowe np:

http://www.eurotherm.pl/napedydc/512c.htm
http://www.eurotherm.pl/napedydc/514c.htm

Wiele innych znajdziesz używając google.

Pozdrawiam
Marek

wasyl900
-
-
Posty:21
Rejestracja:25 lut 2008, o 00:19
Lokalizacja:szczecin

Postautor: wasyl900 » 9 mar 2008, o 19:58

chodzi mi o nieco prostszy sposób, powiedzmy taki jak w wiertarce ręcznej.

Awatar użytkownika
pajaczek
Moderator
Moderator
Posty:2653
Rejestracja:24 sty 2005, o 00:39
Lokalizacja:Winny gród

Postautor: pajaczek » 9 mar 2008, o 20:22

Prosciej to sobie mozesz sterowac silnikiem z wiertarki, a nie duzym silnikiem DC.

janek11389
-
-
Posty:682
Rejestracja:5 cze 2004, o 10:57

Postautor: janek11389 » 10 mar 2008, o 09:16

Witam! To robiłem do trafa 2,5KW jako prostownik rozruchowy do ciężarowych aut. Układ sprawdzony, działa do dziś!
Pozdrawiam
Załączniki
regulator obrotów_dwg.jpg

Awatar użytkownika
Medicus
-
-
Posty:316
Rejestracja:9 paź 2007, o 22:31
Lokalizacja:Londyn

Postautor: Medicus » 10 mar 2008, o 09:32

Ludzie!!! człowiek pisze o silniku DC a wy mu takie rzeczy że włos się jeży, niby jak ma się ten triak wyłączyć z tego sterowania fazowego?

Napisz na jakie napięcie to silnik to w zależności od potrzebnego prądu zastanowimy się nad sposobem regulacji obrotów

janek11389
-
-
Posty:682
Rejestracja:5 cze 2004, o 10:57

Postautor: janek11389 » 10 mar 2008, o 11:39

Ludzie!!! człowiek pisze o silniku DC a wy mu takie rzeczy że włos się jeży, niby jak ma się ten triak wyłączyć z tego sterowania fazowego?
Napisz na jakie napięcie to silnik to w zależności od potrzebnego prądu zastanowimy się nad sposobem regulacji obrotów
Witam! No wiem, co chce, ale każdy silnik prądu stałego pójdzie na prąd zmienny! W takich silnikach występuje prostowanie mechaniczne, dla tego obojętnie, z czym podejdziesz zawsze będzie działał!
Pozdrawiam

dste5
-
-
Posty:23
Rejestracja:2 sie 2005, o 13:46
Lokalizacja:Łódź

Postautor: dste5 » 11 mar 2008, o 10:43

Jaki to silnik? Szeregowy, bocznikowy, uniwersalny, z magnesami trwałymi, czy jeszcze jakiś inny?. Na jakie napięcie?

wasyl900
-
-
Posty:21
Rejestracja:25 lut 2008, o 00:19
Lokalizacja:szczecin

Postautor: wasyl900 » 12 mar 2008, o 09:10

A więc tak:
silnik najlepiej jak będzie chodził na prądzie z gniazdka 220V i jeszcze go nie mam i wiem tylko ze potrzebna mi moc około 2kw może być 1.5kw.
proszę więc o sugestie co do silnika także.
wiem ze można to zrobić bo widziałem to na warsztatach i silnik był sterowany jakimś dużym pokrętłem,coś jak potencjometr i nie zauważyłem tam żadnej elektroniki.
niestety nie mogę tego znowu obejrzeć.

Awatar użytkownika
Medicus
-
-
Posty:316
Rejestracja:9 paź 2007, o 22:31
Lokalizacja:Londyn

Postautor: Medicus » 12 mar 2008, o 11:14

A więc tak:
silnik najlepiej jak będzie chodził na prądzie z gniazdka 220V i jeszcze go nie mam i wiem tylko ze potrzebna mi moc około 2kw może być 1.5kw.
proszę więc o sugestie co do silnika także.
wiem ze można to zrobić bo widziałem to na warsztatach i silnik był sterowany jakimś dużym pokrętłem,coś jak potencjometr i nie zauważyłem tam żadnej elektroniki.
niestety nie mogę tego znowu obejrzeć.
dzieciaku, to duże pokrętło to przekładnia bezstopniowa,
co to ma wspólnego z elektroniką ??

a rozrzut zainteresowań to też masz niemały, najpierw na prąd stały, teraz z gniazdka, to może jeszcze rozważ silnik benzynowy ?? od motoroweru, linką dodając gazu będziesz zwiększał obroty :614:

wasyl900
-
-
Posty:21
Rejestracja:25 lut 2008, o 00:19
Lokalizacja:szczecin

Postautor: wasyl900 » 12 mar 2008, o 17:32

chodzi o to ze w orginalnej wersji urządzenie te ma silnik dc .

wasyl900
-
-
Posty:21
Rejestracja:25 lut 2008, o 00:19
Lokalizacja:szczecin

Postautor: wasyl900 » 12 mar 2008, o 17:36

to nie była przekładnia bezstopniowa to napewno a regulacja była napięciem jak się nie mylę

marek1
-
-
Posty:104
Rejestracja:11 kwie 2007, o 18:46
Lokalizacja:Cieszyn

Postautor: marek1 » 12 mar 2008, o 18:44

Jeżeli jeszcze nie masz jeszcze tego silnika, to może warto się zastanowić nad zastosowaniem klasycznego silnika trójfazowego + odpowiedni przemiennik częstotliwości.
Na pewno będzie taniej a i bezawaryjność większa.

Pozdrawiam
Marek

wasyl900
-
-
Posty:21
Rejestracja:25 lut 2008, o 00:19
Lokalizacja:szczecin

Postautor: wasyl900 » 12 mar 2008, o 20:55

Moze rysunek wam ułatwi.
Przedstawia on projekt finalny ale na razie wystarczy mi sama regulacja obrotów bez połączenia z dzwignią.

A działa to tak ze ustalam obroty do wymaganych i wtedy dźwignia hydrauliczna zaczyna zmieniać położenie i powinna korygować obroty czyli ustalać z powrotem zadaną prędkość.

Ja jestem w posiadaniu takiego urządzenia ale pneumatycznego i jego zapotrzebowanie na powietrze jest ogromnie co zmusza mnie do szukania elektrycznego rozwiązania.

Proszę więc o podpowiedzi
Załączniki
stół do testowania.jpg

marek1
-
-
Posty:104
Rejestracja:11 kwie 2007, o 18:46
Lokalizacja:Cieszyn

Postautor: marek1 » 13 mar 2008, o 19:07

Czy dobrze rozumiem - w zależności od położenia dźwigni wyjściowej silnik powinien się kręcić z odpowiednią prędkością.

Jeżeli urządzenie ma dopiero powstać i nie masz jeszcze żadnych elementów to tak jak wspominaem przemyśl silnik asynchroniczny, trójfazowy + przemiennik - jeżeli możesz wydać trochę więcej na lepsze urządzenia ale za to droższe to sugeruję zarówno silnik jak i przemiennik firmy SEW (powinien wystarczyć najprostszy przemiennik Movitrac B).
Jeżeli ma być najtaniej to silnik np. Besel a przemiennik np. Hitach lub Telemecanique (jeżeli chodzi o przemiennik to różnica w cenie nie będzie znacząca).

Pozdrawiam
Marek

wasyl900
-
-
Posty:21
Rejestracja:25 lut 2008, o 00:19
Lokalizacja:szczecin

Postautor: wasyl900 » 13 mar 2008, o 19:42

Zgadza się ,jeszcze nie mam elementów ale interesuje mnie jak rozwiązać wpływ dźwigni na falownik,czy można wykorzystać jakiś potencjometr i podłączyć go do falownika?
Proszę o podpowiedzi.

marek1
-
-
Posty:104
Rejestracja:11 kwie 2007, o 18:46
Lokalizacja:Cieszyn

Postautor: marek1 » 14 mar 2008, o 19:37

Oczywiście że do przemiennika częstotliwości można podłączyć potencjometr (jego wartość i sposób podłączenia jest dokładnie opisany w dokumentacji do każdego przemiennika).
Dokładniej wygląda to tak że przemiennik ma wejście analogowe (napięciowe (0-10V), niektóre mają konfigurowalne - napięciowe lub prądowe (0 lub 4 - 20mA)) a w parametrach przemiennika ustawia się jaka częstotliwość odpowiada dolnej i górnej granicy sygnału analogowego.

Polecam dokumantację do przemienników i software do ich programowania ze strony:

http://www.sew-eurodrive.com/support/do ... %C2%AE%20B

Pozdrawiam
Marek

wasyl900
-
-
Posty:21
Rejestracja:25 lut 2008, o 00:19
Lokalizacja:szczecin

Postautor: wasyl900 » 16 mar 2008, o 20:16

ale mam nadzieje ze sam przemiennik nie będzie korygował obrotów po zmianie obciążenia bo tego bym nie chciał.

marek1
-
-
Posty:104
Rejestracja:11 kwie 2007, o 18:46
Lokalizacja:Cieszyn

Postautor: marek1 » 17 mar 2008, o 18:41

Sam przemiennik (jeżeli tylko układ nie ma sprzężenia zwrotnego w postaci enkodera) nie ma informacji o obrotach silnika, wymusza tylko zadaną czestotliwość napięcia zasilającego, w związku z tym nie może korygować prędkości przy zwiększaniu obciążenia - prędkość ta, tak jak w przypadku wszystkich silników asynchronicznych lekko spada przy zwiększaniu obciążenia (tzw. poślizg).

Mam jeszcze jedno pytanie związane z Twoim projektem.
Jakiego zakresu zmian prędkości obrotowej na wyjściu silnika oczekujesz? Chodzi o to że w przypadku przemienników częstotliwości moment na wale silnika spada wraz ze zmniejszaniem się obrotów i schodzenie poniżej 25-30 % obrotów znamionowych silnika powoduje że silnik może mieć problemy ze startem pod pełnym obciążeniem.

Pozdrawiam
Marek

wasyl900
-
-
Posty:21
Rejestracja:25 lut 2008, o 00:19
Lokalizacja:szczecin

Postautor: wasyl900 » 17 mar 2008, o 21:45

a więc tak:
zakres jaki będę potrzebował to min 250 obr/min a max to 1750 obr/min z tym ze silnik ten nie będzie zbytnio obciążony przez ten regulator bo obraca się on dość swobodnie.
a to jest oferta jednej z firm sprzedających taki sprzęt:
silnik łapowy 100L4A IM 2,2kW 1400obr/min 230/400V T/Y IP55 + falownik SV022iC5-1F 230V (całosć zasilana z jednej fazy 230V)
Cena: 1157 zł netto
Co o tej ofercie sądzicie?
no i chciałem podziękować wszystkim za aktywną pomoc.

Wróć do „Elektronika - tematy dowolne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 88 gości