Witam
Bardzo proszę o pomoc osoby znające się m.in. na chip tuningu lub każdego kto miałby jakiś pomysł.
Problem jest następujący:
1.Autobus posiada ECU marki Nira AB
2. Procesor intel + pamiec 27C512
3. JEst soft do diagnozy po RS232
4.Usterka polega na braku kąta wyprzedzenia zapłony. Było 10 na wylączonym silniku. JEST 0. Silnik nie odpala.
5. Brak drugiego sterownika celem zrobienia kopii.
6. Pamiec z innego modelu sterownik (troche nowsza wersja dziala ale kat zaplony jest na 2 silnik tez nie odpali)
7. Producent nie odpowiada na emaile Nira i Volvo
Wiec czy jest jakis magiczny sposob na znalezienie obszaru w pamieci 25c512 aby dokonac zmiany tego jednego parametru.
Jakie moga byc inne sposoby na reainmacje.
Aktyw Forum
Zarejestruj się na forum.ep.com.pl i zgłoś swój akces do Aktywu Forum. Jeśli jesteś już zarejestrowany wystarczy, że się zalogujesz.
Sprawdź punkty Zarejestruj sięReanimacja ECU Volvo zasilane CNG Zmiana zawartości Eprom
Moderatorzy:Jacek Bogusz, Grzegorz Becker, Moderatorzy
Być może ten parametr nie znajduje się w pamięci 27C512. Pamięć 27C512 to typowy EPROM a więc w normalnych warunkach (pomijając programator) pamięć tylko do odczytu. Jest bardzo mało prawdopodobne by selektywnie akurat komórka przechowująca dane o (jak rozumiem statycznym – przy wyłączonym silniku) kącie wyprzedzenia zapłonu, zmieniła przypadkowo swoją wartość (przeprogramowanie na skutek jakiegoś impulsu EM, itp.). Przypuszczam, że dane o charakterystyce kąta wyprzedzenia zapłonu znajdują się w jakiejś innej pamięci nieulotnej z możliwością zapisu (EEPROM, FLASH). Tym bardziej, że często (zależnie od modelu sterownika, itd.) charakterystyka kąta wyprzedzenia zapłonu podlega autoadaptacji (np. sygnały z czujników spalania stukowego) i musi być gdzieś zapisywana.
Wiec w sterowniku jest procek intela 80c196KB. Niestety on tez posiada swoja pamiec i tutaj pojawia sie pytanie. Czy zawartosc 27c512 zawiera glowny program dla tego CPu czy tylko wstepne parametry dzieki ktorym silnik moze zostac uruchomiony.
Pozatym pewne parametry jak wlasnie kat zaplonu przed uruchomieniem ma stala wartosc inne to parametry sondy lambda oraz cisnienia. PO uruchomieniu oiczywiscie dane sa odczytywane w czujnikow i kat wyprzedzenia zminia sie w zalezsnosci od obrotow silnika.
Wspomnialem ze podmienilem kostki 27c512 z sterownika nowszego typu /nowszwa wersja softu na kosci 27c512/ Budowa sterownika prawie identyczna. W nowszej wersji zastosowano inny reduktor cisnieia co spowodowalo inny uklad wyjsc nim sterujacych oraz sa inne parametry czujnikow obrotow. Wowczas po zamianie kosci kat wyprzedzenia zaplonu z wartosci 0 zeminil sie na 2 Dodatkowo zaklamane byly jedynie parametry napiec zasilania sterownika oraz glownego 24V i 14V.
Do usterki doszlo w dla mnie niezrozumialy sposb. POjazd zostal po obsludze odstawiony na plac i zgaszony. Natomiast rano nie mogl juz zostac uruchomiony.
To co mi sie udalo ustalic to ze przy wskazaniu 0 procesor nie wysyla sygnalow sterujacych zaplonem do modulu zaplonowego. w przypadku wskazania 2 wysyla lecz pojazd i tak nie uruchomi silnika bo zaplon nastepuje w nieodpowiednim moemncie.
Druga sprawa to to ze auto to nie posiada podlaczonej sondy lambda a jej parametr zostal na szytno zaprogramowany.
Prosze wiec o opinie czy wskazuje to na uszkodzenie zawartosci EPROM oraz czy mozliwa jest zmiana jej zawartosci bez posiadania wsadu przed kompilacja ???
Program ktorym mozna odczytac parametry sledzic wartosci posiada plik exe oraz inny typu txt w ktorm sa odpowiednie nazwy parametrow jak i adresy hex oraz chyba jakis mnoznik Dzieki czemu pobrana wartosc z pamieci mnozona przez te cyfre daje wynik pomiaru.
Pozdrawiam Mirek
Pozatym pewne parametry jak wlasnie kat zaplonu przed uruchomieniem ma stala wartosc inne to parametry sondy lambda oraz cisnienia. PO uruchomieniu oiczywiscie dane sa odczytywane w czujnikow i kat wyprzedzenia zminia sie w zalezsnosci od obrotow silnika.
Wspomnialem ze podmienilem kostki 27c512 z sterownika nowszego typu /nowszwa wersja softu na kosci 27c512/ Budowa sterownika prawie identyczna. W nowszej wersji zastosowano inny reduktor cisnieia co spowodowalo inny uklad wyjsc nim sterujacych oraz sa inne parametry czujnikow obrotow. Wowczas po zamianie kosci kat wyprzedzenia zaplonu z wartosci 0 zeminil sie na 2 Dodatkowo zaklamane byly jedynie parametry napiec zasilania sterownika oraz glownego 24V i 14V.
Do usterki doszlo w dla mnie niezrozumialy sposb. POjazd zostal po obsludze odstawiony na plac i zgaszony. Natomiast rano nie mogl juz zostac uruchomiony.
To co mi sie udalo ustalic to ze przy wskazaniu 0 procesor nie wysyla sygnalow sterujacych zaplonem do modulu zaplonowego. w przypadku wskazania 2 wysyla lecz pojazd i tak nie uruchomi silnika bo zaplon nastepuje w nieodpowiednim moemncie.
Druga sprawa to to ze auto to nie posiada podlaczonej sondy lambda a jej parametr zostal na szytno zaprogramowany.
Prosze wiec o opinie czy wskazuje to na uszkodzenie zawartosci EPROM oraz czy mozliwa jest zmiana jej zawartosci bez posiadania wsadu przed kompilacja ???
Program ktorym mozna odczytac parametry sledzic wartosci posiada plik exe oraz inny typu txt w ktorm sa odpowiednie nazwy parametrow jak i adresy hex oraz chyba jakis mnoznik Dzieki czemu pobrana wartosc z pamieci mnozona przez te cyfre daje wynik pomiaru.
Pozdrawiam Mirek
Ja bym jednak nie stawiał na uszkodzenie EPROMu, lecz może na uszkodzenie któregoś z czujników. Generalnie decydujący wpływ na kąt wyprzedzenia zapłonu ma czujnik położenia wału korbowego (GMP). Jest to zwykle Hallotron. Jeżeli ten czujnik jest uszkodzony wówczas właśnie silnik nie odpali. Być może jest tak, że kąt wyprzedzenia zapłonu przy wyłączonym silniku nie jest bezpośrednio pobierany z EPROM lecz wyliczany według jakichś reguł (które oczywiście również mogą uwzględniać mapę wyprzedzania zapłonu zapisaną w EPROM – np. wspomniane przez Ciebie mnożenie przez jakieś współczynniki). Jeżeli teraz sterownik stwierdzi uszkodzenie czujnika GMP (np. przerwa, zwarcie, itp.) wówczas efekt jest właśnie taki, że nie wystawia impulsów wyprzedzenia zapłonu. Efekt widoczny z poziomu programu diagnostycznego może być taki, że kąt jest 0 zamiast jakiejś innej wartości.
A czy ten program diagnostyczny nie pokazuje informacji o kodach błędu, np. o uszkodzeniu któregoś z czujników?
Ale nie zajmuję się tą tematyką profesjonalnie, więc mogę się tu mylić
Sądząc po objętości pamięci (27C512) 64KB jest to raczej pamięć programu dla tego CPU. Ale z całą pewnością można by to stwierdzić po sposobie podłączenia do CPU (obserwacja ścieżek na PCB, itp.). Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby pamięć programu zawierała również inne dane.
Zmiana zawartości EPROM jest oczywiście możliwa. Wystarczy taką pamięć wyciągnąć z PCB i umieścić w programatorze. Następnie należy odczytać jej zawartość (zapisując ją w jakimś pliku), pamięć skasować (naświetlanie UV) i zaprogramować nową zawartością.
A czy ten program diagnostyczny nie pokazuje informacji o kodach błędu, np. o uszkodzeniu któregoś z czujników?
Ale nie zajmuję się tą tematyką profesjonalnie, więc mogę się tu mylić
Sądząc po objętości pamięci (27C512) 64KB jest to raczej pamięć programu dla tego CPU. Ale z całą pewnością można by to stwierdzić po sposobie podłączenia do CPU (obserwacja ścieżek na PCB, itp.). Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby pamięć programu zawierała również inne dane.
Zmiana zawartości EPROM jest oczywiście możliwa. Wystarczy taką pamięć wyciągnąć z PCB i umieścić w programatorze. Następnie należy odczytać jej zawartość (zapisując ją w jakimś pliku), pamięć skasować (naświetlanie UV) i zaprogramować nową zawartością.
Witam
1.Jeśli wierzyć temu co mówią katalogi to Ten procek w wersji KB nie posiada wewnętrznej pamięci programu, tak więc cały program oraz tablice danych takie jak kąt wyprzedzenia w zależności od stanu czujników powinny być w Epromie.
2.Co należy rozumieć pod pojęciem "...pojazd po osłudze został odstawiony na plac...". Na czym polegała ta obsługa? Czy w jej trakcie nie mogło dojść do zmiany jakiś nastaw które zadziałały-by dopiero po restarcie systemu?
3.Bardzo sensowna wydaje się teoria ziggy. Ja też bym obstawiał błąd jakiegoś czujnika lub urządzenia peryferyjnego.
4.Czy jesteś pewien że w systemie nie istnieje jakiś układ zabezpieczający przed uruchomieniem silnika - albo z przyczyn technicznych (np niski stan oleju lub coś w tym stylu) albo zabezpieczający przed kradzieżą
1.Jeśli wierzyć temu co mówią katalogi to Ten procek w wersji KB nie posiada wewnętrznej pamięci programu, tak więc cały program oraz tablice danych takie jak kąt wyprzedzenia w zależności od stanu czujników powinny być w Epromie.
2.Co należy rozumieć pod pojęciem "...pojazd po osłudze został odstawiony na plac...". Na czym polegała ta obsługa? Czy w jej trakcie nie mogło dojść do zmiany jakiś nastaw które zadziałały-by dopiero po restarcie systemu?
3.Bardzo sensowna wydaje się teoria ziggy. Ja też bym obstawiał błąd jakiegoś czujnika lub urządzenia peryferyjnego.
4.Czy jesteś pewien że w systemie nie istnieje jakiś układ zabezpieczający przed uruchomieniem silnika - albo z przyczyn technicznych (np niski stan oleju lub coś w tym stylu) albo zabezpieczający przed kradzieżą
WItam
Wiec program diagnostyczny nie wykazuje zadnych bledow. Oczywiscie czujniki oba ten na wale i drugi zostaly wymienione ze sprawnego pojazdu oraz sprawdzona instalacja do nich podlaczone ( nawet podlaczalem na nowych przewodach) Nie wspomne o innych czujnikach ktore sa tez podlaczone. Odczyty z nich byly poprawne.
CO do obslugi to czynnosc wykonywana po skonczeniu kursu /mycie sprzatanie spr podwozia itp/
Wiem ze ta pamiec jest kasowana promieniami UV-C wiec nie dopuszczam sytuacji samoczynnego przeprogramowania w skutek np spadku napiecia podczas rozruchu silnika Czasami w takich sytuacja sterowniki potrafia wychwycic sporo bledow . Jednak udalo mi sie ja bezproblemowo odczytac i zapisac do pliku.
Pytanie: Czy moze nastapisc sytuacja uszkodzenia komorek ??
Dzisiaj moi przelozeni odeslali go do Volvo do Szwecji wiec juz nie bede mogl wiecej sie z nim pobawic Jezeli wroci po naprawie to zerkne co takiego zostalo zrobione i podziele sie informacjami.
Wiec program diagnostyczny nie wykazuje zadnych bledow. Oczywiscie czujniki oba ten na wale i drugi zostaly wymienione ze sprawnego pojazdu oraz sprawdzona instalacja do nich podlaczone ( nawet podlaczalem na nowych przewodach) Nie wspomne o innych czujnikach ktore sa tez podlaczone. Odczyty z nich byly poprawne.
CO do obslugi to czynnosc wykonywana po skonczeniu kursu /mycie sprzatanie spr podwozia itp/
Wiem ze ta pamiec jest kasowana promieniami UV-C wiec nie dopuszczam sytuacji samoczynnego przeprogramowania w skutek np spadku napiecia podczas rozruchu silnika Czasami w takich sytuacja sterowniki potrafia wychwycic sporo bledow . Jednak udalo mi sie ja bezproblemowo odczytac i zapisac do pliku.
Pytanie: Czy moze nastapisc sytuacja uszkodzenia komorek ??
Dzisiaj moi przelozeni odeslali go do Volvo do Szwecji wiec juz nie bede mogl wiecej sie z nim pobawic Jezeli wroci po naprawie to zerkne co takiego zostalo zrobione i podziele sie informacjami.
Eprom zczytany bez wylutowania daje przypadkowe odczyty,
tutaj można było jeszcze powalczyć, bo Szwedzi będą musieli szukać polaka żeby to naprawił
pierwsze primo to wylutowanie kości, potem ją zczytać do pliku i sprawdzić które komórki jej padły, jeśli padła tylko jedna to masz góra 16 prób z przeprogramowaniem i jedziesz
tutaj można było jeszcze powalczyć, bo Szwedzi będą musieli szukać polaka żeby to naprawił
pierwsze primo to wylutowanie kości, potem ją zczytać do pliku i sprawdzić które komórki jej padły, jeśli padła tylko jedna to masz góra 16 prób z przeprogramowaniem i jedziesz
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 2 gości