Chcę zbudować regulator obrotów silnika DC 24V 3kW, może być jednokierunkowy. Problem generatora PWM już rozwiązałem, tylko jaka musi być jego częstotliwość, jak ją policzyć i co z indukcyjnością silnika (3kW). Jako tranzystory mocy chę użyć IRF 3205(posiada wbudowaną diodę).
Cierkawostka:
IRF 3205- Id=100A w obudowie TO 220, jak to podłączyć żeby nie wyparowały nóżki?
Pozdrawiam.
marekms
Aktyw Forum
Zarejestruj się na forum.ep.com.pl i zgłoś swój akces do Aktywu Forum. Jeśli jesteś już zarejestrowany wystarczy, że się zalogujesz.
Sprawdź punkty Zarejestruj sięRegulacja obrotów silnika DC
Moderatorzy:Jacek Bogusz, Moderatorzy
tak sie zastanawiam..... przy takeij mocy silnik nie moze mieć za dużej indukcyjnośći... wiec dlaczego ci to wybuchło.... moze nie do końca otwierałeś tranzystory i miały za duży opór?? a tak przy okazji to troche nie wież temu ze taki tranzystor przewodzi 400 amper nawet w impulsie.... moze struktura przewodzi ale taka obódowa to roche mało.. daj tam kilka tranzystorów równolegle łaczonych... i dołuż z każdym szeregowo rezystor dużej mocy i małej rezystancji.. troche ci to złagodzi zbocza impulsów do silnika.... no i załuż wszsytkie możliwe filtry na silnie:P znaczy diode (i to taka przynajmniej na 1000V) kondensator (polecam 47nF ) tak jak już dałeś C przez rezystor... a przy okazji to najpierw zacznij ręcznie sterowć silnikiem przez te tranzystory. .znaczy włącz wyłącz a dopiero potem podpinaj do tego pwma wtedy bedziesz miał jasnosc czy to od czestotliwości padają te tranzystory czy poprostu sie przegrzewają.... i tak jak mówiłem polecam dokładnie przestudiowac katalog przy jakim napięciu bramki one sie otwierają całkowicie.
Po pierwsze to sie nie znam na elektronice , natomiast na wybuchaniu mosfetów juz trochę.
Po ostatnim wybuchu zmierzyłem prad zwarcia ( zatrzymanego silnika) i na silniku 24V 250W prad znamionowy 14A wyszło ponad 80A !!
-- Skonfudowany rozebrałem silnik, policzyłem mniej-więcej zwoje, zmierzyłem średnice drutu i pi razy oko, (pi, bo ile dokładnie tych zwoji...- to by rozciąć trzeba, a tani omomierz ,w okolicach jednego ohma, to pokazuje jakość styków , a nie ile tam jest)
--i policzyłem , zwyczajnie z prawa ohma wyszło 100 do 200A!!! ..- że może być !!
PWM jest, żeby regulować , przyspieszać, zwalniać, więc znamionowa wartość 250W jest mało istotna 200A*24V to 4800W ponad 4KW
-To ile bedzie przy znamionowych 3KW ?
Jak jest 14V na sterowaniu to mosfet jest otwarty pytanie, jak szybko, ono jest?
Czas otwierania będzie rósł z ilością tranzystorów , odizolowana bramka, z resztą, tworzy mini kondensator , który się ładuje w okreslonym czasie, przy kilohercach juz istotnym.
W czasie otwierania i zamykania tanzystor pracuje sobie zwyczajnie, analogowo czyli grzeje sie jak ..... Przy starcie, przyspieszaniu pod obciążeniem z 3KW, robi sie 8 - 10 KW
jednoczesnie impuls PWM jest krótki , moze nie włączyć do końca i juz zacząć wyłączać .
I PWM, mamy na obódowie, jako napis reklamowy, a tranzystor spokojnie analogowo wybucha.
Co robić? -Bez oscyloskopu i solidnej wiedzy sam nie wiem za bardzo .
Ogólnie:
-Wiecej prądu na sterowaniu (żeby impuls b. szybko narastał )
-zmniejszyć częstotliwośc ile sie da bez dyskomfortu.
wiekszy tranzystor!! - IGBT są raczej na kilkaset V, to troszke marnowanie pieniedzy przy 24V
IRFP2907-- 209A ok 17zł za sztuke? Ile by trzeba?
-jakiś ogranicznik maksymalnego prądu??????
Jak coś nabzdurzyłem niech kto swiatły poprawi.
Cos moze podpowie ???
Po ostatnim wybuchu zmierzyłem prad zwarcia ( zatrzymanego silnika) i na silniku 24V 250W prad znamionowy 14A wyszło ponad 80A !!
-- Skonfudowany rozebrałem silnik, policzyłem mniej-więcej zwoje, zmierzyłem średnice drutu i pi razy oko, (pi, bo ile dokładnie tych zwoji...- to by rozciąć trzeba, a tani omomierz ,w okolicach jednego ohma, to pokazuje jakość styków , a nie ile tam jest)
--i policzyłem , zwyczajnie z prawa ohma wyszło 100 do 200A!!! ..- że może być !!
PWM jest, żeby regulować , przyspieszać, zwalniać, więc znamionowa wartość 250W jest mało istotna 200A*24V to 4800W ponad 4KW
-To ile bedzie przy znamionowych 3KW ?
Jak jest 14V na sterowaniu to mosfet jest otwarty pytanie, jak szybko, ono jest?
Czas otwierania będzie rósł z ilością tranzystorów , odizolowana bramka, z resztą, tworzy mini kondensator , który się ładuje w okreslonym czasie, przy kilohercach juz istotnym.
W czasie otwierania i zamykania tanzystor pracuje sobie zwyczajnie, analogowo czyli grzeje sie jak ..... Przy starcie, przyspieszaniu pod obciążeniem z 3KW, robi sie 8 - 10 KW
jednoczesnie impuls PWM jest krótki , moze nie włączyć do końca i juz zacząć wyłączać .
I PWM, mamy na obódowie, jako napis reklamowy, a tranzystor spokojnie analogowo wybucha.
Co robić? -Bez oscyloskopu i solidnej wiedzy sam nie wiem za bardzo .
Ogólnie:
-Wiecej prądu na sterowaniu (żeby impuls b. szybko narastał )
-zmniejszyć częstotliwośc ile sie da bez dyskomfortu.
wiekszy tranzystor!! - IGBT są raczej na kilkaset V, to troszke marnowanie pieniedzy przy 24V
IRFP2907-- 209A ok 17zł za sztuke? Ile by trzeba?
-jakiś ogranicznik maksymalnego prądu??????
Jak coś nabzdurzyłem niech kto swiatły poprawi.
Cos moze podpowie ???
Znamionowa moc bardziej zależy od możliwości odprowadzania ciepła niż od tego ile można puścić przez zwoje... no chyba ze interesuje Cię praca impulsowa... np sekundę co 10 sekund... to w takim razie martw sie tylko o żywotność komutatora.
Tranzystory zwłaszcza przy takiej ich ilości warto otwierać nie prosto z procesora czy czegoś tam... a z klucza zbudowanego albo na innych tranzystorach albo na kilkunastu/kilkudziesięciu bramkach CMOS (w sam raz będziesz miał 15V otwierania) choć w tym wypadku byłbym bardziej za kluczem z innych tranzystorów.
O rezystorach na każdym tranzystorze pisałem wcześniej...
moim zdaniem zbuduj sobie klucz sterujący (tranzystory i ich właczanie) na osbnej płytce... i na żywca kabelek dotykaj raz do masy raz do zasilania.. zobaczysz czy da sie włączyć na prace ciągłą ten silnik...
jak to zadziała to puść silnik na PWM 50% ale żędu 10 Hz... i przyspieszaj co jakiś czas i spawdzaj stan radiatora... i tak aż do 30 kHz
Tranzystory zwłaszcza przy takiej ich ilości warto otwierać nie prosto z procesora czy czegoś tam... a z klucza zbudowanego albo na innych tranzystorach albo na kilkunastu/kilkudziesięciu bramkach CMOS (w sam raz będziesz miał 15V otwierania) choć w tym wypadku byłbym bardziej za kluczem z innych tranzystorów.
O rezystorach na każdym tranzystorze pisałem wcześniej...
moim zdaniem zbuduj sobie klucz sterujący (tranzystory i ich właczanie) na osbnej płytce... i na żywca kabelek dotykaj raz do masy raz do zasilania.. zobaczysz czy da sie włączyć na prace ciągłą ten silnik...
jak to zadziała to puść silnik na PWM 50% ale żędu 10 Hz... i przyspieszaj co jakiś czas i spawdzaj stan radiatora... i tak aż do 30 kHz
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 31 gości