Aktyw Forum

Zarejestruj się na forum.ep.com.pl i zgłoś swój akces do Aktywu Forum. Jeśli jesteś już zarejestrowany wystarczy, że się zalogujesz.

Sprawdź punkty Zarejestruj się

Regulacja obrotów silnika DC

marekms
-
-
Posty:7
Rejestracja:24 paź 2003, o 07:12
Regulacja obrotów silnika DC

Postautor: marekms » 24 paź 2003, o 07:23

Chcę zbudować regulator obrotów silnika DC 24V 3kW, może być jednokierunkowy. Problem generatora PWM już rozwiązałem, tylko jaka musi być jego częstotliwość, jak ją policzyć i co z indukcyjnością silnika (3kW). Jako tranzystory mocy chę użyć IRF 3205(posiada wbudowaną diodę).
Cierkawostka:
IRF 3205- Id=100A w obudowie TO 220, jak to podłączyć żeby nie wyparowały nóżki?

Pozdrawiam.
marekms

Awatar użytkownika
szymon
-
-
Posty:76
Rejestracja:12 lip 2003, o 22:16
Lokalizacja:Zawiercie
Kontaktowanie:

Postautor: szymon » 26 paź 2003, o 18:28

Witam

Nużek Ci nie upali napewno!! tylko żeby się nadmiernie nie grzały skruć je do minimum, a częstotliwość myśle, że w granicach 20 - 100kHz bo niższa nie ma sensu ponieważ będzie ją słychać a wyższa będzie promieniować - osobiście daje 30 - 40 kHz

pozdrawiam

marekms
-
-
Posty:7
Rejestracja:24 paź 2003, o 07:12

małe bum

Postautor: marekms » 17 wrz 2005, o 21:57

zrobiłem PWM (20kHz) dodałem tłumnik przepięć na silniku RC (33om+0,1uF) równolegle do diody zabezpieczającej silnik i niestety MOSy wybuchły (3*IRF3205 Icon=100A, Iimp=390A).
Czy ktoś ma jakieś sugestie.
Proszę o pomoc!
Pozdrawiam

Czajnik
-
-
Posty:264
Rejestracja:17 cze 2004, o 15:40
Lokalizacja:Kraków
Kontaktowanie:

Postautor: Czajnik » 18 wrz 2005, o 10:21

tak sie zastanawiam..... przy takeij mocy silnik nie moze mieć za dużej indukcyjnośći... wiec dlaczego ci to wybuchło.... moze nie do końca otwierałeś tranzystory i miały za duży opór?? a tak przy okazji to troche nie wież temu ze taki tranzystor przewodzi 400 amper nawet w impulsie.... moze struktura przewodzi ale taka obódowa to roche mało.. daj tam kilka tranzystorów równolegle łaczonych... i dołuż z każdym szeregowo rezystor dużej mocy i małej rezystancji.. troche ci to złagodzi zbocza impulsów do silnika.... no i załuż wszsytkie możliwe filtry na silnie:P znaczy diode (i to taka przynajmniej na 1000V) kondensator (polecam 47nF ) tak jak już dałeś C przez rezystor... a przy okazji to najpierw zacznij ręcznie sterowć silnikiem przez te tranzystory. .znaczy włącz wyłącz a dopiero potem podpinaj do tego pwma wtedy bedziesz miał jasnosc czy to od czestotliwości padają te tranzystory czy poprostu sie przegrzewają.... i tak jak mówiłem polecam dokładnie przestudiowac katalog przy jakim napięciu bramki one sie otwierają całkowicie.

Gienek1
-
-
Posty:56
Rejestracja:8 wrz 2003, o 16:27
Lokalizacja:Tarn-Góry

Postautor: Gienek1 » 18 wrz 2005, o 14:11

Przy tej mocy wychodzi 125A, na jeden mosfet to o wiele za dużo, musi ich być conajmniej 10 sztuk. Każdy z własnym zabezpieczeniem. Musisz pamiętać że przy rozruchu taki silnik może pobiera znacznie większy prąd. Ja bym wziął pod uwagę moduły wykonawcze IGBT.

marekms
-
-
Posty:7
Rejestracja:24 paź 2003, o 07:12

Postautor: marekms » 18 wrz 2005, o 20:15

tranzystory były oczywiście połączone równolegle, amplituda sygnału 14V
szczerze mówiąc nie mam pojęcia gdzie jest błąd, jutro spróbuję jeszcze raz z odciążonym silnikiem i ręcznie włączając tranzystory

pajk
-
-
Posty:1
Rejestracja:9 gru 2007, o 17:18
Lokalizacja:mazowsze

Postautor: pajk » 9 gru 2007, o 18:30

Po pierwsze to sie nie znam :) na elektronice , natomiast na wybuchaniu mosfetów juz trochę.

Po ostatnim wybuchu zmierzyłem prad zwarcia ( zatrzymanego silnika) i na silniku 24V 250W prad znamionowy 14A wyszło ponad 80A !!

-- Skonfudowany rozebrałem silnik, policzyłem mniej-więcej zwoje, zmierzyłem średnice drutu i pi razy oko, (pi, bo ile dokładnie tych zwoji...- to by rozciąć trzeba, a tani omomierz ,w okolicach jednego ohma, to pokazuje jakość styków , a nie ile tam jest)

--i policzyłem , zwyczajnie z prawa ohma wyszło 100 do 200A!!! :)..- że może być !!

PWM jest, żeby regulować , przyspieszać, zwalniać, więc znamionowa wartość 250W jest mało istotna 200A*24V to 4800W ponad 4KW :)

-To ile bedzie przy znamionowych 3KW ?

Jak jest 14V na sterowaniu to mosfet jest otwarty pytanie, jak szybko, ono jest?

Czas otwierania będzie rósł z ilością tranzystorów , odizolowana bramka, z resztą, tworzy mini kondensator , który się ładuje w okreslonym czasie, przy kilohercach juz istotnym.

W czasie otwierania i zamykania tanzystor pracuje sobie zwyczajnie, analogowo czyli grzeje sie jak ..... Przy starcie, przyspieszaniu pod obciążeniem z 3KW, robi sie 8 - 10 KW

jednoczesnie impuls PWM jest krótki , moze nie włączyć do końca i juz zacząć wyłączać .

I PWM, mamy na obódowie, jako napis reklamowy, a tranzystor spokojnie analogowo wybucha.

Co robić? -Bez oscyloskopu i solidnej wiedzy sam nie wiem za bardzo .

Ogólnie:
-Wiecej prądu na sterowaniu (żeby impuls b. szybko narastał )
-zmniejszyć częstotliwośc ile sie da bez dyskomfortu.

wiekszy tranzystor!! - IGBT są raczej na kilkaset V, to troszke marnowanie pieniedzy przy 24V
IRFP2907-- 209A ok 17zł za sztuke? Ile by trzeba?
-jakiś ogranicznik maksymalnego prądu??????

Jak coś nabzdurzyłem niech kto swiatły poprawi. :)

Cos moze podpowie ???

Czajnik
-
-
Posty:264
Rejestracja:17 cze 2004, o 15:40
Lokalizacja:Kraków
Kontaktowanie:

Postautor: Czajnik » 9 gru 2007, o 19:18

Znamionowa moc bardziej zależy od możliwości odprowadzania ciepła niż od tego ile można puścić przez zwoje... no chyba ze interesuje Cię praca impulsowa... np sekundę co 10 sekund... to w takim razie martw sie tylko o żywotność komutatora.

Tranzystory zwłaszcza przy takiej ich ilości warto otwierać nie prosto z procesora czy czegoś tam... a z klucza zbudowanego albo na innych tranzystorach albo na kilkunastu/kilkudziesięciu bramkach CMOS (w sam raz będziesz miał 15V otwierania) choć w tym wypadku byłbym bardziej za kluczem z innych tranzystorów.

O rezystorach na każdym tranzystorze pisałem wcześniej...

moim zdaniem zbuduj sobie klucz sterujący (tranzystory i ich właczanie) na osbnej płytce... i na żywca kabelek dotykaj raz do masy raz do zasilania.. zobaczysz czy da sie włączyć na prace ciągłą ten silnik...

jak to zadziała to puść silnik na PWM 50% ale żędu 10 Hz... i przyspieszaj co jakiś czas i spawdzaj stan radiatora... i tak aż do 30 kHz :)

Wróć do „Elektronika - tematy dowolne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 31 gości