Aktyw Forum

Zarejestruj się na forum.ep.com.pl i zgłoś swój akces do Aktywu Forum. Jeśli jesteś już zarejestrowany wystarczy, że się zalogujesz.

Sprawdź punkty Zarejestruj się

Uzupelnienia do projektu "komputer samochodowy" AVT434

Awatar użytkownika
pajaczek
Moderator
Moderator
Posty:2653
Rejestracja:24 sty 2005, o 00:39
Lokalizacja:Winny gród

Postautor: pajaczek » 29 mar 2006, o 15:22

to jeszcze napisz co to jest za pojęcie "w ciągu bardzo krótkiego czasu" dla mnie krótki czas to np tydzień w takim przypadku woltomierz ma szybką dynamikę kolega mógł przeciesz bardzo powoli kręcić linką prędkościomierza i sprawdzać czy sygnał wyjściowy się zmienia
Fakt, jest to pojecie wzgledne, ale nie zmienia to faktu, ze samo pojecie impulsu nie ma wiele wspolnego z predkoscia obrotowa. Chocbys mierzyl predkosc obrotowa ziemi wokol slonca (sic :twisted: ), impuls powinien cechowac sie "bardzo krotkim czasem trwania"... nie wymagam by byla to delta diraca, bo i sensu by to nie mialo, ale tez nie jest to modulacja wlacz/wylacz, bo wowczas nie bylby to impuls. Stad woltomierz srednio sie do tego nadaje. Pozatym to definicja z PWN, wiec do nich kieruj te pytania ;p

Ale ok... dosc tego offtopicu.

bolszoy
-
-
Posty:11
Rejestracja:9 lis 2005, o 22:53
Lokalizacja:Hajnówka
Kontaktowanie:

Postautor: bolszoy » 29 mar 2006, o 19:52

Zamiast docinac pomóżmy koledze. Jeśli dobrze zrozumiałem to otrzymujesz -12V a powinieneś otrzymać +12V. Sugeruję wstawienie konwertera niapięciowego -12v NA +12v. A jeśli chodzi o impuls to jest to potencjał chwilowy /a czas jego trwania-to nic innego jak częstotliwość /-tak najogólniej.
A do pajączka-wiem co to są parametry ale mi chodziło o fakt zastosowania elektrolitów. Nie wiem starasz sie być nie miły czy uważasz mnie aż za takiego głąba....
Druga sprawa ;multimetrem nie zmierzysz impulsów ale jest on na tyle wolny iż "nie widzi on niskich stanów przez po powinien pokazywać mniejwięcej wartość max impulsu.W naszym przypadku około 12V.
Poza tym jeśli któryś z nas nie ma racji to dajmy miejsce na wypowiedź autorowi projektu bo podejżewam że on poprawi nas wszystkich godną uwagi wypowiedzią/ na co bardzo liczę/
Do jarobo: proszę o większą wypowiedź /chodzi Ci o porównanie parametrów?
Tranzystory niby różnią się nieco parametrami ale ...No właśnie...W sobotę podłączę to powiem napewno.
Do Darek/autor projektu/ -co Pan na to? Przeciez Pan też czyta nasze wypowiedzi ale ostatnio mało Pan pisze proszę o sprostowanie mylących postów....Pozdrawiam.

jarobo
-
-
Posty:70
Rejestracja:18 wrz 2005, o 08:32
Lokalizacja:Zielona Góra

Postautor: jarobo » 29 mar 2006, o 21:35

Jeśli dobrze zrozumiałem to otrzymujesz -12V a powinieneś otrzymać +12V. Sugeruję wstawienie konwertera niapięciowego -12v NA +12v.
raczej kolega otrzymuję względem zera 12V lub względem 12V 12V a nie -12V im eśli sygnał na wyjściu jest OC to nie będzie tam napiecia 12V tylko 0V względem 0 lub wysoka rezystancja dlatego należy podłączy rezystor podciągający do 12V Lub w co wątpię na wyjściu przetwornika drogi jest kondensator
Druga sprawa ;multimetrem nie zmierzysz impulsów ale jest on na tyle wolny iż "nie widzi on niskich stanów przez po powinien pokazywać mniejwięcej wartość max impulsu.W naszym przypadku około 12V.
Poza tym jeśli któryś z nas nie ma racji to dajmy miejsce na wypowiedź autorowi projektu bo podejżewam że on poprawi nas wszystkich godną uwagi wypowiedzią/ na co bardzo liczę/
jest to pomiar przetwornika drogi i jesli samochód stoi to wartość można zmierzyć lub jesli samochód porusza sie bardzo wolno na przykład jest przepychany to wskazanie na mierniku będzie się zmieniać chyba że w przetworniku zastosowano uklład który daje krótki impuls co określony odcinek drogi

pozdrawiam jarobo

[ Dodano: 29-03-2006, 21:45 ]
Do jarobo: proszę o większą wypowiedź /chodzi Ci o porównanie parametrów?
Tranzystory niby różnią się nieco parametrami ale ...No właśnie...W sobotę podłączę to powiem napewno.
.
chodzi mi że tam można kupić odpowiednie tranzystory BSS138

pozdrawiam

bolszoy
-
-
Posty:11
Rejestracja:9 lis 2005, o 22:53
Lokalizacja:Hajnówka
Kontaktowanie:

Postautor: bolszoy » 29 mar 2006, o 21:48

Z całym szacunkiem-ale jeślisamochód porusza sie wolno to impulsy są jednakowe a częstotliwość różna /czytaj małej częstotliwości/. Jeśli samochód porusza się szybko to impulsy generowanę są z odpowiednio większą częstotliwością. Ale możliwe jest też inne rozwiąznie-różnica prędkości =różne prądy.
Jeśli chodzi o wyjścia to napewno są przetworniki na wyjściach których występują sygnały dodatnie lub ujemne względem masy.U nas minusa akumulatora. I to czy kolektor jest otwarty czy zamknięty to inna sprawa ponieważ otwrty kolektor=potencjał 0V kolektor zamknięty =12V, na wyjściu. Z dalszą dyskusją powstrzymam się do czasu wypowiedzi kogoś mądrzejszego -czyli autora projektu /bez uwłaczania czegokolwiek komukolwiek/.
Jarobo wytłumacz mi o co Ci chodziło z tym tranzystorem.

Przepraszam nie doczytałem z tym dokupieniem tranzystora.
A jeśli chodzi o powolne impusy /krótkie/ to miernik pokaże chyba że jest marny. I tu masz rację że może nie pokazać ale tych bardzo krótkich impulsów.

jarobo
-
-
Posty:70
Rejestracja:18 wrz 2005, o 08:32
Lokalizacja:Zielona Góra

Postautor: jarobo » 29 mar 2006, o 22:26

Z całym szacunkiem-ale jeślisamochód porusza sie wolno to impulsy są jednakowe a częstotliwość różna /czytaj małej częstotliwości/. Jeśli samochód porusza się szybko to impulsy generowanę są z odpowiednio większą częstotliwością. Ale możliwe jest też inne rozwiąznie-różnica prędkości [glow=red]=różne prądy[/glow].
Jeśli chodzi o wyjścia to napewno są przetworniki na wyjściach których występują sygnały dodatnie lub ujemne względem masy.U nas minusa akumulatora. I to czy kolektor jest otwarty czy zamknięty to inna sprawa ponieważ otwrty kolektor=potencjał 0V kolektor zamknięty =12V, na wyjściu. Z dalszą dyskusją powstrzymam się do czasu wypowiedzi kogoś mądrzejszego -czyli autora projektu /bez uwłaczania czegokolwiek komukolwiek/.

Przyjmująć że np w przetworniku jest zastosowany np kontaktron i magnes,halotron i magnes,transoptor szczelinowy,czujnik indukcyjny i metal, to długość impulsu będzie zależna od częstotliwości (prędkości pojazdu) czasami się zdarzy że w czasie postoju na wyjściu będzie sygnał
Co do OC to powiec mi jakie napięcia będą na wyjsciu tranzystora gdy wysterujemy mu bazę lub nie wysterujemy z czerwonym opornmikiem i bez niego

pozdrawiam
Załączniki
OC.jpg

Awatar użytkownika
pajaczek
Moderator
Moderator
Posty:2653
Rejestracja:24 sty 2005, o 00:39
Lokalizacja:Winny gród

Postautor: pajaczek » 29 mar 2006, o 22:57

Jeśli dobrze zrozumiałem to otrzymujesz -12V a powinieneś otrzymać +12V. Sugeruję wstawienie konwertera niapięciowego -12v NA +12v.
raczej kolega otrzymuję względem zera 12V lub względem 12V 12V a nie -12V
Raczej, to dostaje to:
podlaczajac woltomierz pomiedzy mase a wyjscie przetwornika na woltomierzu mam 0V caly czas, natomiast podlaczajac woltomierz pomiedzy +12V a wyjscie przetwornika na woltomierzu mam impulsy +12V
Nie do konca wiem jakie to impulsy ma na woltomierzu, ale ja to interpretuje tak, ze potencjal wyjscia jest w kazdym przypadku 0 :roll:
A jeśli chodzi o impuls to jest to potencjał chwilowy /a czas jego trwania-to nic innego jak częstotliwość /-tak najogólniej.
Tego, przyznam, nie rozumiem.
A do pajączka-wiem co to są parametry ale mi chodziło o fakt zastosowania elektrolitów. Nie wiem starasz sie być nie miły czy uważasz mnie aż za takiego głąba....

Mieszasz troche watki, ale ok, odpowiem tak, by zachowac chronologie.
Nie uwazam nikogo za glaba, dopoki ten ktos mnie do tego nie nakloni. Niemily tez raczej nie zamierzalem byc... Chcialem Ci tylko zwrocic uwage na fakt, ze gabaryty nie maja wiekszego (o ile wogole jakies) znaczenia, tak dlugo, jak dlugo element cechuje sie takimi samymi parametrami elektrycznymi.
Druga sprawa ;multimetrem nie zmierzysz impulsów ale jest on na tyle wolny iż "nie widzi on niskich stanów przez po powinien pokazywać mniejwięcej wartość max impulsu.W naszym przypadku około 12V.
Z tym sie nie zgodze !!
chyba że w przetworniku zastosowano uklład który daje krótki impuls co określony odcinek drogi
No wlasnie.. chyba ze... jak dla mnie to jest jednoznaczne dla przetwornika "generujacego impulsy", a tak okreslil go Drakerus.
Z całym szacunkiem-ale jeślisamochód porusza sie wolno to impulsy są jednakowe a częstotliwość różna /czytaj małej częstotliwości/. Jeśli samochód porusza się szybko to impulsy generowanę są z odpowiednio większą częstotliwością.
I tu masz racje. Jednak nadal beda to "Impulsy" a wiec sygnaly o "bardzo krotkim" czasie trwania.
Przyjmująć że np w przetworniku jest zastosowany np kontaktron i magnes,halotron i magnes,transoptor szczelinowy,czujnik indukcyjny i metal, to długość impulsu będzie zależna od częstotliwości (prędkości pojazdu) czasami się zdarzy że w czasie postoju na wyjściu będzie sygnał
Takie cos nie powinno sie zdazyc w poprawnie zaprojektowanym przetworniku drogi na impulsy (albo nie bedzie to juz przetwornik impulsowy).

Co do Twojego OC.jpg, jak dla mnie bedzie to odpowiednio (+ i GND gdy bedzie z czerwonym opornikiem; oraz nieokreslony* i GND gdy nie bedzie red'a).

*) wysoka impedancja

darekk
-
-
Posty:98
Rejestracja:19 kwie 2004, o 12:18
Lokalizacja:Gdańsk

Postautor: darekk » 30 mar 2006, o 07:46

Nie wiem po co byla ta cala dyskusja na temat przetwornika. Zostalo to dosc jasno wyjasnionena samym poczatku. Ja zrozumialem od razu ze przetwornikk ma wyjscie otwarty kolector (czyli podlaczajac miernik pomiedzy wyjscie i mase nie widzimy impulsow, a jezeli miernik pomiedzy +12V i wyjscie przetwornika impulsy sa). Nawet najprostszy miernik cos tam pokaze, bo ma na wejsciu zapewne jakis kondensator i wycalkuje te impulsy. Nie bedzie to 12V ale jakas nizsza wartosc, ale bedzie widac ze soc sie zmienia.
Zeby uciac dyskusje:
Sprawa jest prosta , podpiąć wyjscie przetwornika do +12V przez rezystor np. 10k i powinno zaczac dzialac.

drakerus
-
-
Posty:14
Rejestracja:5 lut 2006, o 22:05
Lokalizacja:Warszawa

Postautor: drakerus » 30 mar 2006, o 09:35

Hi all,
Widzie ze na formu moj post wywolal niemale poruszenie. W moim poscie staralem sie opisac problem jak najprosciej (tzn. tak jak to wygladalo w realu). Dla uszczegolowienia ponizej link do strony opisujacej rzeczony przetwornik:przetwornik
Tak jak pisalem do pomiarow napiec uzywalem woltomierza, a obracajac osia przetwornika mozna na woltomierzu zobaczyc zmiany napiecia ( tudziez zmiany roznicy potencialow na w/w wyjsciu przetwornika).
Tak czy inaczej dzieki wszystkim za pomysl z podpieciem wyjscia przetwornika przez rezystor do +12V, mysle ze to rozwiaze moj problem (rozwizanie genialne w swojej prostocie) przetestuje to dzisiaj.
Po tym co przeczytalem na formu po moim ostatnim poscie az sie boje pisac o moim kolejnym problemie. Podobno kto pyta nie bladzi, wiec:
Problem dotyczy wyswietlacza (N5110) - tj. komp ktory zlozylem i przetestowalem na stole dzialal ok. wyswietlacz wyswietlal wyszystko jak trzeba, malo tego po zainstalowaniu go aucie tez bylo dobrze do czasu. Ale teraz na wyswietlaczu nie ma nic. Wydaje sie ze sam komp jest sprawny ( tj. po odlaczeniu go od zasilania i ponownym podlaczeniu - reset daty -buzer piszczy przypominajac o wlaczeniu swiatel i milknie jak sie swiatla wlaczy a i podswietlenie wyswietlacza dziala, a teraz pytanie co z tym fantem zrobic (wiem wiem wstawic inny wyswietlacz - niestety nie mam) ?? Sprawdzilem wyswietlacz dobrze przylega do plytki - jest jakis sposob na sprawdzenie samego wyswietlacza ??
Z gory dzieki za pomoc.
Pozdrawiam,
Draker

bolszoy
-
-
Posty:11
Rejestracja:9 lis 2005, o 22:53
Lokalizacja:Hajnówka
Kontaktowanie:

Postautor: bolszoy » 30 mar 2006, o 11:36

Cytat:
Druga sprawa ;multimetrem nie zmierzysz impulsów ale jest on na tyle wolny iż "nie widzi on niskich stanów przez po powinien pokazywać mniejwięcej wartość max impulsu.W naszym przypadku około 12V.
Z tym sie nie zgodze !!
Pomyłka-nie chodziło o stany niskie tylko o krótki impulsy.

Co do Twojego OC.jpg, jak dla mnie bedzie to odpowiednio (+ i GND gdy bedzie z czerwonym opornikiem; oraz nieokreslony* i GND gdy nie bedzie red'a). - tu się zgodzę z kolegą

A do pajączka-wiem co to są parametry ale mi chodziło o fakt zastosowania elektrolitów. Nie wiem starasz sie być nie miły czy uważasz mnie aż za takiego głąba....

Mieszasz troche watki, ale ok, odpowiem tak, by zachowac chronologie.
Nie uwazam nikogo za glaba, dopoki ten ktos mnie do tego nie nakloni. Niemily tez raczej nie zamierzalem byc... Chcialem Ci tylko zwrocic uwage na fakt, ze gabaryty nie maja wiekszego (o ile wogole jakies) znaczenia, tak dlugo, jak dlugo element cechuje sie takimi samymi parametrami elektrycznymi. ---źle to zinterpretowałem . Przepraszam.

Wiem że elektrolity to nienajlepszy pomysł ale ten komp montuję narazie jako doświadczalny. Skaładam drugi tu elementy będą odpowiednie.
Ale ten pierwszy jest jak jest bo bylem zniecierpliwiony ażeby odpalić to nie tylkona stole ale i w samochodzie.

Ktoś poprzednio podał mi namiar tranzystora. A może któryś z kolegow mógłby odsprzedać jeden?

Urazić nie chciałem tez nikogo-to tak żeby nie bylo nieporozummień.

darekk
-
-
Posty:98
Rejestracja:19 kwie 2004, o 12:18
Lokalizacja:Gdańsk

Postautor: darekk » 30 mar 2006, o 12:47

Jest jakis problem z LCD. A w zasadzie z zapisana w EEPROMIE wartoscia kaontrastu.
W pliku tekstowym dolaczanym do hex jest wyjasniony problem. tu tez to pisze.
W czasie wlaczania zasilania trzymac wcisniete obydwa przyciski i kontrast zostanie ustalony na poziomie zapisanym w kodzie. Potem nalezy wejsc do programowania ustawic odpowiedni dla siebie kontrast i zatwierdzic go.
Przyjrze sie w najblizszym czasie co moze byc przyczyna zajezdzania wartosci kontrastu.

Juzeczeq
-
-
Posty:6
Rejestracja:16 mar 2006, o 15:24
Lokalizacja:Sulechów

Postautor: Juzeczeq » 30 mar 2006, o 21:28

A jak sie ma sprawa do tych dwoch funkcji:

1. zapisywanie najwiekszej predkosci.
2. mierzenie czasu od 0 do 100 km/h taki bajerek.

Co o tym myslicie?

Pozdrawiam

robpol
-
-
Posty:4
Rejestracja:20 sty 2006, o 00:11
Lokalizacja:Łódź

Postautor: robpol » 30 mar 2006, o 22:02

Witam wszystkich

Ja zmontowałem czujnik impulsów drogi na halotronie KMZ10B i wzmacniaczu operacyjnym
TLC272 ( schemat był przedstawiony na tym forum w 2005r). Całość zainstalowałem w Skodzie Felicji, po kalibrcji pokazuje dokładnie przejechaną drogę i prętkość.
Halotron przykleiłem do licznika kilometrów przy lince, wzmacniacz oddalony jest od czujnika ok. 30 cm połączony przewodem w ekranie.Do tej pory jest wszystko ok.

Pozdrawiam :564:

szymonpl1
-
-
Posty:13
Rejestracja:2 lut 2006, o 18:41
Lokalizacja:Białystok
Kontaktowanie:

Pomocy!

Postautor: szymonpl1 » 31 mar 2006, o 09:51

Witam wszystkich
złożyłem już komputerek i w ziołem się do wgrania softu , i mam problem!
Zrobiłem według wskazówek Darka . Nie wiem co jest nie tak ?pokazuje mi error ! i BUZ mi cały czas piszczy , czy powinien piszczeć przy zwartej Zworce ( wgrywaniu ) ??
Pozdrawiam Robert

jarobo
-
-
Posty:70
Rejestracja:18 wrz 2005, o 08:32
Lokalizacja:Zielona Góra

Re: Pomocy!

Postautor: jarobo » 31 mar 2006, o 14:04

witaj

w programatorze z EP jest błąd brak masy na W1 pisałem otym
jesli zobaczysz to na schemacie jest Buzer podłączony do wyjścia gdzie jest podłączona komunikacja z PC jeśli Buzer piszczy to znaczy że prubuje nawiązać komunikację z PC

pozdrawiam jarobo

szymonpl1
-
-
Posty:13
Rejestracja:2 lut 2006, o 18:41
Lokalizacja:Białystok
Kontaktowanie:

Postautor: szymonpl1 » 31 mar 2006, o 16:31

Witam !
Pod W1 pin 5 dałem masę , a piszczy obojętnie czy podłączony czy nie, nawet jak próbowałem coś kombinować w programie do wgrania cos zmieniało się z tym piszczeniem jednym słowem próbował nawiązać połączenie ale nie wyszło
Czy trzeba cos w tym programie wpisywać , jakieś parametry ?Może to wina MAX232 ?
Pozdrawiam Ronert

majonez
-
-
Posty:20
Rejestracja:21 wrz 2005, o 20:40
Lokalizacja:Wrocław

Postautor: majonez » 31 mar 2006, o 23:35

Witam wszystkich

Ja zmontowałem czujnik impulsów drogi na halotronie KMZ10B i wzmacniaczu operacyjnym
TLC272 ( schemat był przedstawiony na tym forum w 2005r). Całość zainstalowałem w Skodzie Felicji, po kalibrcji pokazuje dokładnie przejechaną drogę i prętkość.
Halotron przykleiłem do licznika kilometrów przy lince, wzmacniacz oddalony jest od czujnika ok. 30 cm połączony przewodem w ekranie.Do tej pory jest wszystko ok.

Pozdrawiam :564:
Witam kolejnego skodziarza :D Ja zamontowałem w zaślepce oryginalnego komputera od feli. Chciałem, żeby go trochę przypominał:
Obrazek

PS. Na ile masz wykalibrowany cz. drogi, bo u mnie jest 25cm/1imp. Też mam hallotron w zegarze, ale mam bez wzmacniacza (jest maksymalnie blisko cześci metalowej prędkościomierza wsadzony w otwór). Pozdrawiam.

jarobo
-
-
Posty:70
Rejestracja:18 wrz 2005, o 08:32
Lokalizacja:Zielona Góra

Postautor: jarobo » 1 kwie 2006, o 07:17

Witaj

Ja mam fabrycznie umieszczony kontaktron w prędkościomierzu i pod niego podłączyłem sygnał drogi i sprawuje się dobrze nawet po 6 latach i ponad 70tys km ,z niego mam impuls co 20cm kalibrowany za pomocą licznika w prędkościomierzu. Przydała by się większa dokładność np. impuls co 200mm teraz odchyłka przy kalibracji może wynieść do 2.5% muszę jeszcze sprawdzić ile oszukuje licznik kilometrów w prędkośćiomierzu w stosunku do faktycznie przejechanej drogi

pozdrawiam jarobo

kisiel997
-
-
Posty:21
Rejestracja:6 wrz 2005, o 06:11
Lokalizacja:Bielsko-Biała
Kontaktowanie:

Postautor: kisiel997 » 1 kwie 2006, o 12:29

Ja zamontowałem kompa tak.
Mam zamiar zamontować go pod prędkoœciomierzem.
Załączniki
SC900_kompouter.jpg
SC900_kompouter.jpg (9.01KiB)Przejrzano 10628 razy

Jacob
-
-
Posty:4
Rejestracja:4 gru 2005, o 22:38
Lokalizacja:małopolska
Kontaktowanie:

Postautor: Jacob » 2 kwie 2006, o 15:56

Witam,

Nie wicie co mogło mi się zepsuć?:
Złożyłem komputerek jakiś czas temu, chodził wtedy dobrze (temperatury, impulsy na prędkośc i wtrysk z przycisku)
Wczoraj zmontowałem czujnik ipulsów na kmz10b, połączyłem go i nie wiem, czy po jego podłączeniu, czy z innego powodu (np wyświetlacz jest na przewodach) zaczelo mi wszystko wyswietlac w lustrzanym odbiciu i resetować się co dwie sekundy.

Miał ktos moze podobny problem? Gdzie szukać usterki?

Dzieki za pomoc
pozdrawiam
Jacob

jarobo
-
-
Posty:70
Rejestracja:18 wrz 2005, o 08:32
Lokalizacja:Zielona Góra

Postautor: jarobo » 2 kwie 2006, o 19:50

Jja mam taki problem że przy wejściu w niektóre menu np. przeglądu tras,ustawienie zbiornika ,zegara,daty na wyswietlaczu nie widać napisów po wyjściu z tego menu napisy poprzednie są OK tak samo jak np. w menu ustawiane współczynnika wtrysku dla gazu,współczynnika odległości zmiana czujnibów temp. czasami udaje się wyświetlić te zaginione menu ale nie wiem od czego to zależy
mam soft najmowszy gaz
pozdrawiam jarobo

Wróć do „Kity AVT”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości