myslalem o konstrukcji komputera pokladowego do samochodu ale napotklaem problemy takie jak:
-jak sie mierzy cisnienie oleju w silniku??? (mam golf1 Diesel)(najwazniejszy problem)
-jak skutecznie wykryc ze pada deszcz(i ze przestal padac)?? (autom. wycieraczki)
-jakie sa sposoby wykrywania przepalenia zarowki? (mala ingerencja w ulkad elektr. auta)
-jak zmierzyc temperature na drodze(na zewnatrz)? (podczas jazdy wiejace powietrze bedzie przeciez dodatkowo ochladzac zujnik temp.)
dzieki za wszelkie posty
pzd.
Aktyw Forum
Zarejestruj się na forum.ep.com.pl i zgłoś swój akces do Aktywu Forum. Jeśli jesteś już zarejestrowany wystarczy, że się zalogujesz.
Sprawdź punkty Zarejestruj sięAUTO - komputer pokladowy
Moderatorzy:Jacek Bogusz, Moderatorzy
1.Napewno masz czujnik ciśnienia oleju/ wielkoscią wyjściową jest rezystancja 'w stosunku do masy auta'
2.kilka ścieżek bardzo blisko siebie na laminacie w miejscu kyure zostanie zamoczone podcz. deszczu i układzik reagujący na zmiane rez.
3.niewiem mozna wpiąć w szereg niewielki rezystor i mierzyć prąd nic innego nie pszychodzi mi do główy
4.mozesz osłonic go kawałkiem blaszki tylko poco? Szybki przepływ powietrza zapewni szybką reakcje na zmiany temp. i zwiększy dokł. pom.
2.kilka ścieżek bardzo blisko siebie na laminacie w miejscu kyure zostanie zamoczone podcz. deszczu i układzik reagujący na zmiane rez.
3.niewiem mozna wpiąć w szereg niewielki rezystor i mierzyć prąd nic innego nie pszychodzi mi do główy
4.mozesz osłonic go kawałkiem blaszki tylko poco? Szybki przepływ powietrza zapewni szybką reakcje na zmiany temp. i zwiększy dokł. pom.
Warto by się najpierw zastanowić i oszacować jakiej dokładności powinny być pomiary. Liniowość da się załatwić programowo.
1. Ciśnienie oleju. Arrow proponuje dobrze pod warunkiem, że w tym Golfie jest nie czujnik, a miernik/wskaźnik ciśnienia.
2. Deszcz. Można spróbować wykorzystać czujnik wilgoci np. z jakiegoś zezłomowanego magnetowidu itp.
3. Przepalenie żarówki. Ja bym pomyślał o jakimś czujniku prądu, niestety w szereg z każdą kontrolowaną żarówką.
4. Jeśli sam przetwornik nie wytwarza ciepła, to wpływ prędkości owiewania będzie zależał głównie od wilgotności powietrza, ale nie powinien być duży. Nie jestem pewien, trzeba by sprawdzić np. termistorem. Tu Arrow też słusznie zauważył, ważna będzie bezwładność czujnika...
1. Ciśnienie oleju. Arrow proponuje dobrze pod warunkiem, że w tym Golfie jest nie czujnik, a miernik/wskaźnik ciśnienia.
2. Deszcz. Można spróbować wykorzystać czujnik wilgoci np. z jakiegoś zezłomowanego magnetowidu itp.
3. Przepalenie żarówki. Ja bym pomyślał o jakimś czujniku prądu, niestety w szereg z każdą kontrolowaną żarówką.
4. Jeśli sam przetwornik nie wytwarza ciepła, to wpływ prędkości owiewania będzie zależał głównie od wilgotności powietrza, ale nie powinien być duży. Nie jestem pewien, trzeba by sprawdzić np. termistorem. Tu Arrow też słusznie zauważył, ważna będzie bezwładność czujnika...
Jeden ze sposobów wykrywania przepalenia żarówki, bez zbytniej ingerencji w układ to zastosowanie kontraktonów. Szklany kontrakton owijasz przewodem żarówki prąd przepływający zwiera lub rozłącza styki (zależy od kontraktonów). Jedyna wada tego rozwiązania to że kable od żarówek są za krótkie i w wiązkach. Trzeba będzie przedłużyć jedną żyłę najlepiej od strony masy do kontraktonu powinno wystarczyć kilka zwojów zależy od mocy żarówek. Jak już będziesz przedłużał to podłącz przewód masowy od jednej końcówki kontraktonu pozostaje jeden kabelek który musisz doprowadzić do komputera.
Automatyczne włącznie wycieraczek bym sobie darował będziesz miał kłopoty w zimie, a jak przymarzną lub szyba będzie lekko oblodzona gumowe elementy wycieraczek ulegną zniszczeniu. Nie wiem w czym jest problem żeby włączyć wycieraczki nie musisz nawet odrywać ręki od kierownicy i używasz tylko kiedy Ci przeszkadzają krople na szybie, automatyczny włącznik jest całkowicie zbędny a stosowanie kłopotliwe zwłaszcza jeżeli chodzi o ustawienie prędkości, takie sprawy powinny być sterowane manualnie.
Jeśli chodzi o czujnik temperatury trzeba go tak zamocować żeby nigdy nie był mokry, bo tylko parująca woda z powierzchni czujnika powoduje jego nadmierne ochłodzenie.
Z tego co się orientuję czujnik ciśnienia włącza czerwoną lampkę tylko gdy ciśnienie jest za małe! Ale spotkałem się z publikacją w bardzo starej książce z 1975 roku jak czujnik z lampką zmienić na czujnik z odczytem zegarowym.
Czy masz już interfejs do komputera, jak nie to polecam książkę Wolfgang Link "Jak mierzyć, sterować i regulować za pomocą Basicu?" Wydawnictwa Naukowo-Techniczne Warszawa 1988
Automatyczne włącznie wycieraczek bym sobie darował będziesz miał kłopoty w zimie, a jak przymarzną lub szyba będzie lekko oblodzona gumowe elementy wycieraczek ulegną zniszczeniu. Nie wiem w czym jest problem żeby włączyć wycieraczki nie musisz nawet odrywać ręki od kierownicy i używasz tylko kiedy Ci przeszkadzają krople na szybie, automatyczny włącznik jest całkowicie zbędny a stosowanie kłopotliwe zwłaszcza jeżeli chodzi o ustawienie prędkości, takie sprawy powinny być sterowane manualnie.
Jeśli chodzi o czujnik temperatury trzeba go tak zamocować żeby nigdy nie był mokry, bo tylko parująca woda z powierzchni czujnika powoduje jego nadmierne ochłodzenie.
Z tego co się orientuję czujnik ciśnienia włącza czerwoną lampkę tylko gdy ciśnienie jest za małe! Ale spotkałem się z publikacją w bardzo starej książce z 1975 roku jak czujnik z lampką zmienić na czujnik z odczytem zegarowym.
Czy masz już interfejs do komputera, jak nie to polecam książkę Wolfgang Link "Jak mierzyć, sterować i regulować za pomocą Basicu?" Wydawnictwa Naukowo-Techniczne Warszawa 1988
;]
dzieki za pomoc!!!
co do tych czujnikow to tez slyszalem ze sa czujniki "on/off" i "mierniki"obawiam sie ze sam mam czujnik ale mysle ze da sie na szrocie kupic "miernik".
a co do wycieraczek zawsze moge sobie wylaczyc ta opcje, przeciez to KOMPUTER pokladowy a potrzebne sa tylko jako dodatkowy bajer ;]
CHETNIE PRZYJME JAKIES POMYSLY NA INNE BAJERY
pozdrawiam wszystkich elektrozapalencow!!! ;]
(i dzieki za ta ksiazke mysle ze sie przyda bo jestem raczej amatorem)
co do tych czujnikow to tez slyszalem ze sa czujniki "on/off" i "mierniki"obawiam sie ze sam mam czujnik ale mysle ze da sie na szrocie kupic "miernik".
a co do wycieraczek zawsze moge sobie wylaczyc ta opcje, przeciez to KOMPUTER pokladowy a potrzebne sa tylko jako dodatkowy bajer ;]
CHETNIE PRZYJME JAKIES POMYSLY NA INNE BAJERY
pozdrawiam wszystkich elektrozapalencow!!! ;]
(i dzieki za ta ksiazke mysle ze sie przyda bo jestem raczej amatorem)
Nie wiem jak chcesz wprowadzać dane do komputera??? (może przez joystick). Książkę polecam bo to najlepsza książka dla amatora jaka widziałem proste układy I/O do komputera na układzie 8255 między innymi:
-pomiar napięcia,
-pomiar prądu,
-pomiar temperatury,
-pomiar stanu wypełnienia zbiornika,
-pomiar prędkości obrotowej,
i wiele innych tzw. BAJERÓW
-pomiar napięcia,
-pomiar prądu,
-pomiar temperatury,
-pomiar stanu wypełnienia zbiornika,
-pomiar prędkości obrotowej,
i wiele innych tzw. BAJERÓW
!@#%&
hoho ja mam programator do 8051 ciekawe skad wezme taki... (w sumie czemu by sobie nie zrobic) chetnie przyjme schemat na majla gruszek_zip@tlen.pl
a co do joysticka to ciekawy pomysl ale nie wiem skad takie cos wziac (w mojej okolicy sa tylko 3 sklepy elektron. i nie ma tam rzeczy rzadko spotykanych ;] raz kupilem taki przelacznik obrotowy i do dzis nie wiem jak dziala - sprzedawca tez)
ps. co to za pasek pod nickiem tu na fotum??? te babelki jakby..
a co do joysticka to ciekawy pomysl ale nie wiem skad takie cos wziac (w mojej okolicy sa tylko 3 sklepy elektron. i nie ma tam rzeczy rzadko spotykanych ;] raz kupilem taki przelacznik obrotowy i do dzis nie wiem jak dziala - sprzedawca tez)
ps. co to za pasek pod nickiem tu na fotum??? te babelki jakby..
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 48 gości