Aktyw Forum

Zarejestruj się na forum.ep.com.pl i zgłoś swój akces do Aktywu Forum. Jeśli jesteś już zarejestrowany wystarczy, że się zalogujesz.

Sprawdź punkty Zarejestruj się

Folia TES-2000 i Emulsja POSITIV20

Awatar użytkownika
morph13
-
-
Posty:61
Rejestracja:25 lut 2003, o 08:15
Lokalizacja:Siedlce
Kontaktowanie:
Folia TES-2000 i Emulsja POSITIV20

Postautor: morph13 » 30 maja 2003, o 08:51

Musze wykonac plytke zawierajaca scalak w obudowie 18 pin TTSOP (sciezka 0,3mm odstep miedzy sciezkami 0,65mm) w zwiazku z tym mam pytanie.
1. Jaka najmniejsza grubosc sciezki mozna uzyskac wykonuja plytke Folia TES-2000 a jaka Emulsja POSITIV20 i co bedzie lepsze ?
2. Jakie preparaty stosowac do cynowania bezpradowego ?

Awatar użytkownika
end
admin
admin
Posty:4977
Rejestracja:7 maja 2003, o 11:18
Lokalizacja:Jedlina Zdrój
Kontaktowanie:

Postautor: end » 30 maja 2003, o 08:57

Podobno folia TES będzie najlepsza do tego.Kupywałem kiedyś ta folię i jak dobrze pamiętam moga być tam ścieżki mniejsze niż 0.5mm więc raczej można zrobić ta folią.
Niewiem czy nielepiej wysłać projekt jakiejś firmie która wytrawia płytki i wszystko będzie na bank dobrze.
A pozatym jak masz się z tym "mulić" to lepiej wyślij to naprawde.
Chyba nawet Cyfronika robi takie płytki na zamówienie.
www.cyfronika.com.pl (musisz sprawdzić)
Pozdrawiam!!!

gktiger

Płytki PCB

Postautor: gktiger » 30 maja 2003, o 09:12

Za pomocą POSITIV 20 można zrobić profeslonalną płytkę drukowaną (nawet dwustronną). Robiłem płytki ze ścieżkami 0.2mm na laminacie 35um i 0.35mm na 0,7um. Jest jednak pewne ale.. żeby wykonać płytkę o takich grubościach ścieżek trzeba mieć sporo wprawy i znać pewne niuanse (jak długo naświetlać, jaka grubość warstwy światłoczułej, w czym trawić - bardzo ważne, itp). Dużo zależy też od jakości kliszy lub folii (zaczernienia ścieżek). Stosowałem zwykle wydruki z PROTELA na drukarce atramentowej i folii, jednak nie wszystkie drukarki wystarczająco dobrze zaczerniają drukowane ścieżki - polecam EPSONY i to raczej starsze modele bo nowsze są oszczędne i mają zbyt małą wielkość kropli. Robienie płytek ze ścieżkami grubości 0.8mm lub większej jest dużo prostsze wystarczy rysunek ołówkiem na kalce technicznej!!
Jeśli chodzi o folię TES to nie mam doświadczeń, ale słyszałem od znajomych, że nie umywa się do POSITIV'a.
Pozdrawiam

katarcza
-
-
Posty:158
Rejestracja:29 kwie 2003, o 12:48

Postautor: katarcza » 30 maja 2003, o 10:13

Najlepsza mi znana metoda wykonania obwodów drukowanych:

1. Wykonać projekt w protelu, przygotowac wydruk czarno-biały najlepiej z wuidocznymi dziurkami (pomaga w ewentualnym wierceniu)

2. Wykonac kliszę, korzystając z usług firm poligraficznych. Taka impreza kosztyuje około 6zł dla formatu A4. Dla mniejszych jest tańsza. W tym celu należy z reguły dostarczyć im plik zapisu powstałuy z wydruku projektu do pliku, instalujac uprzednio odpowiednią drukarkę. Jaka to drukarka to zależy tylko od stanu posiadania danej firmy poligraficznej. Jeśli kogś interesują namiary to mam ale tylko w Łodzi. prosze na maila.

3. Przygotowanie płytki. Należy ja całkiem przyzwoicie wypucować. W tym celu ja osobiście urzywam pasty polerskiej (taki super drobny papier scierny), zastępnie jakiegoś Cifa lub innego mleczka do czyszczenia garów, na końcu aceton techniczny (wszystko powszechnie dostępne)

4. naniesienie emulsji. Na ekstra wyczyszczonej no i osuszonej z acetonu płytce nalezy nanieśc równomiernie lakier Positiv20. płytki nie wolno dotykać palcami! płytke umieszczamy na wentylatorze komputerowym przyklejając tasmą dwustronną. Wszystko napedzamy i nanosimy lakier. Jego nandmiar zostanie odprowadzony przez siłe odsirodkową, a to co zostaje w 100% jest wystarczające. Należy zaznaczyć ze jeżeli płytka nie bedzia miała dobrze ogradowanych brzegów będzie się tam gromadzić nadmiar lakieru.

5. Suszenie. Około 20 minutek suszarką do włosów z pewnej odległosci, najlepiej podczas wirowania (na niższych obrotach niż podczas nanoszenia, do uzyskania poprzez podłączenie went 12V na 5V). Suszenie możliwie w zaciemnionym miejscu i oczywiście lakier paruje więc musimy zapewnić jakąś cyrkujację. Można również użyć piekarnika (70 stopni to absolutne maksimum).

6. Naświetlania. Wykonaną folię kładziemy na płytkę, przykrywamy szybą (około 2mm grubości) i kładziemy pod halogen 500W w odległości około 30cm. Naświetlamy przes około 6 minut. Dla sprostowania stosuje halogen również z szybą, jeżeli jej nie ma czas się skraca.

7. Wywołanie. 8% roztwór sody kaustycznej (kret) i wody DEJONIZOWANEJ! w plastykowym naczyniu z plastykową łyżeczką (coś ala gril). Wkładamy i wprawiamy kapiel w lekki ruch, utrwalamy aż do momentu gdy widzimy rozpuszczający sie lakier do uzyskania dobrego kontrastu pomiędzy ścieżkami a czystą miedzią. Czas wywołania nie może przekroczyc 2 min, ponieważ w tym stężeniu po tym czasie następuje rozpuszczanie samych ścieżek! (obszarów zaciemninych). NIe należy używać też mniejszego stężenia ponieważ scieżki będą w zagrożeniu. Z moich eksperymentów wynika natomiast że możemy pokusić się o silniejszy roztwór, należy jednak uważniej wszytko kotrolować bo cały proces będzie bardziej dynamiczny.

8. Trawienie. tak przygotowaną płytke wrzucamy do roztworu chlorku żelaza albo czegoś innego. Ja trawię w chlorku w wysokiej temp (chlorek zalewam wrzątkiem i wkładam tam płytke!) Do mieszania używamy sprawdzonych narzedzi z grila (plastykowa łzeczka). trawimy aż się wszystko co niechciane rozpuści i jeszcze kilka chwilek dłużej, żeby sie wytrawiło nawet to co nie widoczne

9. Podsumowanie. tą metodą uzyskuję na codzień tak dokładne i precyzyjne płytki że aż nie jestem ich w stanie polutować! Na codzień projektuję i wykonuję zawodowo układy na bazie procesora ATMEGA128 (nóżka co 0,8 mm). daje to scieżki 0,4mm. Sądze że na amatorskie wykonania więcej nie trzeba, kiedys srobiłem jeszcze drobniejszą, płytka wyszła ładna i poprawna, ale polutowac się tego już nie dało.

w razie ptań prosze mailować, pomoge wszystkim zainteresowanym.

Awatar użytkownika
morph13
-
-
Posty:61
Rejestracja:25 lut 2003, o 08:15
Lokalizacja:Siedlce
Kontaktowanie:

Płytki

Postautor: morph13 » 3 cze 2003, o 12:39

Dzięki za podpowiedzi, przeprowadziłem próby z folią TES-2000 a raczej zamiennikiem czyli zwykłą folia od ksera lub laserówki i efekty są niezłe.
Ale pozostaje pytanie preparatów do cynowania bezprądowego czy wiecie coś na ten temat, jakie preparaty, jakiej firmy, gdzie kupić ??

katarcza
-
-
Posty:158
Rejestracja:29 kwie 2003, o 12:48

Postautor: katarcza » 4 cze 2003, o 08:22

Wiem że jest jakaś kąpiel do tego, ale dokładnie nazwy to nie pamiętam. jak ustalisz to sie pochwal proszę 8)

Awatar użytkownika
morph13
-
-
Posty:61
Rejestracja:25 lut 2003, o 08:15
Lokalizacja:Siedlce
Kontaktowanie:

cynowanie

Postautor: morph13 » 5 cze 2003, o 07:42

Z tego co się dowiedzoałem to są to pasty, przy cynowaniu sienkich ścieżek są niezłe dlatego poszukuję jakiejś konkretnej nazwy lub producenta.

czarutek

Postautor: czarutek » 27 maja 2005, o 08:37


Wat
-
-
Posty:14
Rejestracja:13 sty 2004, o 18:47
Lokalizacja:Gliwice

Cynowanie

Postautor: Wat » 27 maja 2005, o 18:07

Witam!
2. Jakie preparaty stosowac do cynowania bezpradowego ?
W firmie Tegal, mają kąpiel do cynowania chemicznego SN50 - mogą sprzedać nawet 1 l.

pozdrawiam
Wat

Awatar użytkownika
pajaczek
Moderator
Moderator
Posty:2653
Rejestracja:24 sty 2005, o 00:39
Lokalizacja:Winny gród

Postautor: pajaczek » 28 maja 2005, o 14:17

Czekam wlasnie na dostawe pewnego srodka, ktory ma temu sluzyc. Jak wyprobuje to dam znac jaki, gdzie i za ile (ale wyglada znacznie taniej niz powyzsze).

czarutek

Postautor: czarutek » 29 maja 2005, o 00:54

Morph, nie kupuj folii.

badworm
-
-
Posty:46
Rejestracja:11 lip 2004, o 11:03
Kontaktowanie:

Postautor: badworm » 29 maja 2005, o 01:23

Dokładnie - papier kredowy jest znacznie tańszy a efekty będą zapewne lepsze niż z folii - ścieżki 10mils i pady rozstawione co 25mils można uzyskać przy odrobinie wprawy i odpowiedniej staranności.

Wróć do „Elektronika - tematy dowolne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 0 gości