Aktyw Forum
Zarejestruj się na forum.ep.com.pl i zgłoś swój akces do Aktywu Forum. Jeśli jesteś już zarejestrowany wystarczy, że się zalogujesz.
Sprawdź punkty Zarejestruj sięUszkodzona głowica w radiu samochodowym
Moderatorzy:Jacek Bogusz, Grzegorz Becker, Moderatorzy
Witam
Razem z nowo kupionym samochodem dostałem też radio Maqma MQ 106bt, niestety okazało się, że przy odbiorze fal radiowych, radio strasznie trzeszczy. Oddałem je do gościa, który zajmuje się zawodowo naprawą tego typu sprzętu i dowiedziałem się, że uszkodzona jest głowica Gloria i że jej się nie da dokupić, więc radia nie da się naprawić. Ponieważ radia raczej nikt nie kupi postanowiłem je sam rozebrać i zobaczyłem głowice z napisem XINFA. Jak sprawdzić czy rzeczywiście głowice jest uszkodzona i jak ewentualnie mogę spróbować ją naprawić ?
Pozdrawiam
Razem z nowo kupionym samochodem dostałem też radio Maqma MQ 106bt, niestety okazało się, że przy odbiorze fal radiowych, radio strasznie trzeszczy. Oddałem je do gościa, który zajmuje się zawodowo naprawą tego typu sprzętu i dowiedziałem się, że uszkodzona jest głowica Gloria i że jej się nie da dokupić, więc radia nie da się naprawić. Ponieważ radia raczej nikt nie kupi postanowiłem je sam rozebrać i zobaczyłem głowice z napisem XINFA. Jak sprawdzić czy rzeczywiście głowice jest uszkodzona i jak ewentualnie mogę spróbować ją naprawić ?
Pozdrawiam
Re: Uszkodzona głowica w radiu samochodowym
Skoro człowiek, który się tym zawodowo zajmuje nie był w stanie nic zrobić to może być trudne. Schematu raczej nie znajdziesz. Naprawa głowicy wymaga specjalistycznego sprzętu więc... Możesz jedynie sprawdzić i wymienić elektrolity bo to pada najczęściej.
Re: Uszkodzona głowica w radiu samochodowym
Poza tym, że trzeszczy - odbiera stacje radiowe?przy odbiorze fal radiowych, radio strasznie trzeszczy.
Trzeszczy cały czas, czy nasila się ono (trzeszczenie) np. przy włączeniu silnika?
Re: Uszkodzona głowica w radiu samochodowym
Wyszukuje i odbiera stacje radiowe tylko że są spore trzaski w tle. Niezależnie czy silnik pracuje czy nie, czy podczas rozruchu
Re: Uszkodzona głowica w radiu samochodowym
Nie spotkałem się jeszcze z takim uszkodzeniem w którym awaria głowicy UKF powodowałaby takie objawy. Być może faktycznie jakiś kondensator "dostał upływności", ale równie dobrze może to być inny element - opornik np. Miałem RAZ podobny (bo nie w głowicy, a w torze przedwzmacniacza) gdzie rezystor utracił kontakt (z końcówką) i układ generował trzaski. Poza tym - zimne luty, niekontakty na stykach itp. To wszystko należałoby sprawdzić.
Jednak o ile same zimne luty czy niekontakty można stosunkowo łatwo zlikwidować (przelutowanie podejrzanych punktów lutowniczych, sprawdzenie styków taśm łączących), to z szukaniem uszkodzonego elementu (bez schematu i dość dużej znajomości elektroniki) może już takie łatwe (dla amatora) nie być. Tym bardziej gdy uszkodzony byłby np. kondensator płytkowy w głowicy - tam zmiana na inny może powodować rozstrojenie się głowicy i konieczność jej ponownego zestrojenia, co dla amatora nie obeznanego w tej dziedzinie może być awykonalne ( może przynieść więcej szkody niż pożytku).
Spróbuj oddać ten odbiornik do innego serwisu; może trafisz na kogoś, kto ma więcej czasu na szukanie usterki (serwisy obecnie zajmują się wymianą podzespołów, a nie szukaniem - to wymaga specjalisty i większej wiedzy/aparatury oraz czasu na szukanie/strojenie), lub na taki w którym "leżakuje" sprawna głowica.
Jednak o ile same zimne luty czy niekontakty można stosunkowo łatwo zlikwidować (przelutowanie podejrzanych punktów lutowniczych, sprawdzenie styków taśm łączących), to z szukaniem uszkodzonego elementu (bez schematu i dość dużej znajomości elektroniki) może już takie łatwe (dla amatora) nie być. Tym bardziej gdy uszkodzony byłby np. kondensator płytkowy w głowicy - tam zmiana na inny może powodować rozstrojenie się głowicy i konieczność jej ponownego zestrojenia, co dla amatora nie obeznanego w tej dziedzinie może być awykonalne ( może przynieść więcej szkody niż pożytku).
Spróbuj oddać ten odbiornik do innego serwisu; może trafisz na kogoś, kto ma więcej czasu na szukanie usterki (serwisy obecnie zajmują się wymianą podzespołów, a nie szukaniem - to wymaga specjalisty i większej wiedzy/aparatury oraz czasu na szukanie/strojenie), lub na taki w którym "leżakuje" sprawna głowica.
Re: Uszkodzona głowica w radiu samochodowym
Wyciągnąłem radio z innego samochodu wsadziłem do mojego, bo chciałem sprawdzić czy to przypadkiem nie jest wina czegoś innego a nie radia, no, ale okazało się, że inne radio odbiera bardzo dobrze. Znalazłem dość dziwnie wyglądający rezystor, i tak na wszelki wypadek bym go wymienił, ale on ma jakieś dziwne oznaczenia (może jakaś nowa Chińska moda), spotkał się ktoś kiedyś z takim czymś?
Re: Uszkodzona głowica w radiu samochodowym
Wygląda na zjarany.
Nie widzę w nim nic nadzwyczajnego. Zwykły rezystor 2W czy 7W, oznaczenie paskami 3+1.
Tylko, że coś dziwnego jest pod nim - jakby zwora J58 była zastąpiona tym opornikiem. Słabo widać.
Nie widzę w nim nic nadzwyczajnego. Zwykły rezystor 2W czy 7W, oznaczenie paskami 3+1.
Tylko, że coś dziwnego jest pod nim - jakby zwora J58 była zastąpiona tym opornikiem. Słabo widać.
Re: Uszkodzona głowica w radiu samochodowym
Tylko problem jest z wartością jaką ma mieć ten rezystor, na zdjęciu tego dobrze nie widać ale wszystkie te paski są jednakowego koloru. Co do tej zworki to sprawdzę jak tylko będę miał samochód, póki co czeka w warsztacie na wymianę rozrządu (razem z radiem w środku )
Re: Uszkodzona głowica w radiu samochodowym
A czy to nie jest 110 Ω (trzy brązowe)?
Re: Uszkodzona głowica w radiu samochodowym
Wreszcie odzyskałem auto z warsztatu i mogę rozebrać radio. Co do zworki to ona się kończy gdzieś pod rezystorem, były by łatwiej ustalić, od czego ona jest gdyby był w internecie jakiś schemat tego radia. Postaram się wlutować rezystor i sprawdzić jego wartość miernikiem, pewnie od razu go wymiennie na nowy, chociaż nie sądzę, że to coś da.
Ciekawe czy regulacja tymi dwoma potencjometrami coś by dała ?
Ostatecznie najlepszym wyjściem było by dokupienie takiej głowicy, tylko nigdzie nie mogę jej znaleźć.
Ciekawe czy regulacja tymi dwoma potencjometrami coś by dała ?
Ostatecznie najlepszym wyjściem było by dokupienie takiej głowicy, tylko nigdzie nie mogę jej znaleźć.
- Jacek Bogusz
- -
- Posty:470
- Rejestracja:12 maja 2010, o 17:37
- Lokalizacja:Poznań
- Kontaktowanie:
Re: Uszkodzona głowica w radiu samochodowym
Trudno mi coś powiedzieć, bo nie słyszałem jak gra radio, ale przyłączam się do jednej z opinii - to niekoniecznie głowica. One raczej nie trzeszczą, a gubią stacje, szumią itd. Stawiałbym raczej na zasilanie albo tor m.cz. Może się okazać, że naszukasz się tej głowicy jak szalony, a jej wymiana nic nie da. Ponadto, trzaski łatwo zlokalizować na oscyloskopie. Warto "przedzwonić" tor punkt po punkcie i zobaczyć skąd się biorą i czy przypadkiem nie z zasilania.
Re: Uszkodzona głowica w radiu samochodowym
Dość dziwne objawy (trzeszczenie) jak na głowicę FM. Raczej poszukaj w torze zasilania 12 volt lub stabilitzatora 5V. Z pewnością puścił jakiś elektrolit. Ale najpierw koniecznie wymień ten rezystor zasilający bo on spalił się nie bez powodu. Zobacz co go tak obciążyło po stronie wtórnej.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 9 gości