Aktyw Forum

Zarejestruj się na forum.ep.com.pl i zgłoś swój akces do Aktywu Forum. Jeśli jesteś już zarejestrowany wystarczy, że się zalogujesz.

Sprawdź punkty Zarejestruj się

3 stopniowy miernik odległości

Kuba
-
-
Posty:51
Rejestracja:20 kwie 2003, o 11:09
Lokalizacja:Białystok
Kontaktowanie:
3 stopniowy miernik odległości

Postautor: Kuba » 12 lut 2004, o 21:50

w jaki sposób mogę prosto mierzyć odległość między dwoma elementami, jednym ruchomym a drugim nie. Dokładnie chodzi o pomiar obciążenia samochodu na obu osiach.

Nie wiem czy wykorzystać ultradźwięki czy czujniki indukcyjne...

Musiałbym mierzyć odległość na odcinku ok 30cm, wyróżniając 3 progi, przy których włączałyby się odpowiednie tranzystory, progi regulowane za pomocą potencjometrów.

Czyli np. odległość 10cm to jeden tranzystor, 20cm to trzeci...

Czyli chyba na wyjściu czujnika musiałbym otrzymywać wzrost napięcia, czyli z częstotliwości napięcie...

Ma ktoś co mógłbym wykorzystać? Musi to byś odporne na wstrząsy, wodę, brud itp...

Kuba

Wacek
-
-
Posty:58
Rejestracja:1 paź 2003, o 03:54
Lokalizacja:Toronto

Czujnik

Postautor: Wacek » 13 lut 2004, o 02:47

Czesc
Bezposrednio nie zrobisz tego, bo to musialo by byc, wymiarowo,
takie jak amortyzator, tylko na 40cm dlugi. Chodzi o uszczelnienia.
Latwiej to zrobic w postaci pudeleczka z oska, do ktorej jest
przymocowane ramie robocze, a ono moze miec dowolna dlugosc,a tym samym wielkosc ruchu. Majac cos takiego ilosc stopni nie gra roli,
moze ich byc nawet 100.
Pozdrowienia

Kuba
-
-
Posty:51
Rejestracja:20 kwie 2003, o 11:09
Lokalizacja:Białystok
Kontaktowanie:

Postautor: Kuba » 13 lut 2004, o 02:51

dzieki za odpowiedz

kjak mozesz to zobacz mój najnowszy post, tam zamieściłęm linki do czujników magnetycznych... moze cos z tym sie da wykombinowac...

chodzi o to ze uklad musi byc bezawaryjny czyliu zadnych elelemntow mechanicznych

Kuba

Wacek
-
-
Posty:58
Rejestracja:1 paź 2003, o 03:54
Lokalizacja:Toronto

Czujnik

Postautor: Wacek » 13 lut 2004, o 03:14

Czujnik magnetyczny na tak dlugi ruch, jest czujnikiem liniowym.
Z wygladu przypomina amortyzator, czy silownik- jak wolisz,
przynajmniej takie widzialem na oczy. Nie maja one stopni,
tylko napiecie wyjsciowe rosnace liniowo zgodnie z ruchem
" tloczka ". To o czym ja mowilem, to w pudeleczku, na
osce jest tarczka z otworem, ktora przechodzi przez 3 (4, 5, 10 ? )
czujnikow, takich jakie sa zastosowane jako ogranicznik ruchu
glowicy we flopim. Oska jest uszczelniona za pomoca piersciena-
uszczelki zwanej zegerem. Kabelki w miejscu wyjscia zalejesz
silikonem.

Kuba
-
-
Posty:51
Rejestracja:20 kwie 2003, o 11:09
Lokalizacja:Białystok
Kontaktowanie:

Postautor: Kuba » 13 lut 2004, o 03:33

no tak, ale wtedy będę musiał to zamocować do części nieruchomej i ruchomej, będzie istniało prawdopodobieństwo, że uład zostanie zniszczony. Jeżeli te czujniki mają taki mały zasięg to rzeczywisćie nie warto.

A co myślisz o ultradźwiękach? Można uzyskać dokładność ok 5cm? I skierować je np. na belkę w samochodzie?

Identyczny układ jak w radarach do parkowania, tylko z wiekszą dokładnością i posiadający 3 wyjścia logiczne (regulowany próg).

pozdrawiam

Kuba

Wacek
-
-
Posty:58
Rejestracja:1 paź 2003, o 03:54
Lokalizacja:Toronto

Czujnik

Postautor: Wacek » 13 lut 2004, o 03:57

Mozna to by bylo zrobic na ultradzwiekach, tylko watpie
czy uda Ci sie zdobyc nadajniki i odbiorniki na czestotliwosc
wieksza jak 44kHz, a do tego projektu musisz miec co
najmniej 120kHz. Chodzi o rozdzielczosc dystansu -
odleglosci.
-------
[ 0--]------------------o
------- |
|
|
0

Staralem sie narysowac to , o czym mowilem. Lewa strona,
to pudelko, pozioma to ramie na osce, a pionowa to ramie do osi samochodu . Kolka to osie obrotu. W tym wypadku mozesz to
uszkodzic tylko, jesli rozciagniesz na odleglosc wieksza jak
dlugosc obu ramion .

Wacek
-
-
Posty:58
Rejestracja:1 paź 2003, o 03:54
Lokalizacja:Toronto

Postautor: Wacek » 13 lut 2004, o 04:05

Nie wyszlo na rysunku.Mialo byc od prawego koleczka
pionowo w dol.
U Ciebie jest chyba 4.00 rano ?
dobranoc

Kuba
-
-
Posty:51
Rejestracja:20 kwie 2003, o 11:09
Lokalizacja:Białystok
Kontaktowanie:

Postautor: Kuba » 14 lut 2004, o 16:23

a moze pomiar natezenia swiatla??

tylko ze źródło się zabrudzi szybko... kurde...

Kuba

Kuba
-
-
Posty:51
Rejestracja:20 kwie 2003, o 11:09
Lokalizacja:Białystok
Kontaktowanie:

Postautor: Kuba » 14 lut 2004, o 16:39

opcje ze światłem, lasery, diody itp odpadają

jedyne rozwiązanie to ultradźwięki, ale te zwykłe mają małą dokładność

następne to czujniki indukcyjne, ale te z kolei mają mały zasięg

potrzebuję tylko rozróżnić odległość z dokładnością 5-10cm...

Wacek, nadal nie łapię... Twoje rozwiązanie przecież wymaga połączenia czujnika z elementem ruchomym...

pozdrawiam

Kuba

Kuba
-
-
Posty:51
Rejestracja:20 kwie 2003, o 11:09
Lokalizacja:Białystok
Kontaktowanie:

Postautor: Kuba » 14 lut 2004, o 16:47

najprościej będzie, jeśli będę mierzył odległość koła od nadkola, w trzech stanach, jak samochód stoi normalnie to jest np stan 0, jak jest obciążony i stoi niżej o np 5cm to już jest stan -1, jak wyżej, np podskoczył :) to stan +1. Bramki logiczne i odpowiednie sterowanie tranzystorami, tylko jaki czujnik wykorzystać przy takiej dokładności...

Kuba

czarutek

Postautor: czarutek » 14 lut 2004, o 17:55

A są teraz dostępne przetworniki ultradźwiękowe, którym nie przeszkadza brud?

Kuba
-
-
Posty:51
Rejestracja:20 kwie 2003, o 11:09
Lokalizacja:Białystok
Kontaktowanie:

Postautor: Kuba » 15 lut 2004, o 03:09

nie wiem :) narazie się zastanawiam skąd wziąc taki, żeby mógł rozróżnić odległość z dokładnością do 5cm...

Kuba

Wacek
-
-
Posty:58
Rejestracja:1 paź 2003, o 03:54
Lokalizacja:Toronto

Czujnik

Postautor: Wacek » 15 lut 2004, o 07:49

Czesc
Czarutek ma racje, nie znajdzesz czujnika ultradzwiekowego
odpornego na brud, a ponadto o takiej rozdzielczosci.
Musial by pracowac w pasmie 100kHz, a normalnie
dostepne sa na 44kHz plus ninus cos tam.Ponadto
jesli bys chcial miec dokladny pomiar, to na wprost
czjnika musiala by byc plaska powierzchnia o wymiarach
minimum 10 x dlugosc fali akustycznej, co w tym przypadku
wynosi 8 x 8 cm, ma sie rozumiec czysta, bez blota.
Jesli jest to naprawde , to ja bede rozmawial dzisiaj
z P.Czarutkiem i wytlumacze Mu , o co mi chodz w mojej
wersji czujnika, lub niech Pan poprzez email da mi swoj
telefon , to zadzwonie, ja mam teraz polaczenie z Polska
w cenie okolo 5 centow za minute, a wiec to dla mnie
nie jest drogo.Moj adres : warpizw@eol.ca
Pozdrowienia

Wacek
-
-
Posty:58
Rejestracja:1 paź 2003, o 03:54
Lokalizacja:Toronto

Czujnik

Postautor: Wacek » 16 lut 2004, o 03:14

Czesc
Przepraszam Pana "Czarutka" , ale pomylilem go z kim innym, z ktorym
mam kontakt w Polsca. Jeszcze raz przepraszam.
Pozdrowienia

cambodja
-
-
Posty:2
Rejestracja:23 lut 2004, o 11:37
Lokalizacja:Poznań

Postautor: cambodja » 23 lut 2004, o 13:29

Cześć

Rozwiązanie mało eleganckie:
Gdyby na amortyzatorze umieścić mały neodymowy magnes, a w pobliżu amortyzatora miedzianą rurkę z kontaktronami. Oczywiście kontaktronów musiałoby być więcej niż trzy aby jednocześnie zawsze był zwarty więcej niż jeden (chodzi o to aby nie było martwej strefy). Zasięg magnesu neodymowego (np. z do kupienia na Allegro) w stosunku do kontaktrona to kilkanaście cm.

Spróbuje to narysować:
M - magnes
K - zwarty kontaktron
i - rozwarty kontaktron



i
i
i
i
i
K
K M
K
i
i
i
i


To rozwiązanie może nie jest najbardziej eleganckie, ale powinno działać i być odporne "na wszystko"

euromatic
-
-
Posty:77
Rejestracja:27 lip 2003, o 21:38
Lokalizacja:00000

witam

Postautor: euromatic » 23 lut 2004, o 14:22

witam panowie, ten temacik to nic prostszego.
wystarczy nawinąć na zewnętrznej części osłonowej amortyzatora uzwojenie z drutu miedzianego i podłączyć to jako cewkę generatora LC
Wsunięcie takiej masy jak amortyzator do tej cewki napewno da odpowiednie zmiany częstotliwości co można wykryć najprostszym procesorkiem.
Można także zasilić tą cewkę prądem zmiennym ( przetworniczka ) przez rezystor o wartości około 470 omów i z tego samego punktu poprzez detekcję napięcia ( dioda i RC) trzeba zmierzyć wartość napięcia.
Jednym słowem "masa amortyzatora będzie wpływała na indukcyjność cewki nawiniętej na osłonowej częsci amortyzatora)
Oprogramowanie do małego pica np. 12F675 mogę wykonać ( zaklepując sobie pierwsze miejsce jako wnioskodawca tak wspaniałego pomysłu)
Proszę traktować to jak malutki żarcik, mowę o "zaklepywaniu" oczywiście.
A tak przy okazji - pozdrawiam pana Panie Wacławie.
Pozdrawiam

Kuba
-
-
Posty:51
Rejestracja:20 kwie 2003, o 11:09
Lokalizacja:Białystok
Kontaktowanie:

Postautor: Kuba » 23 lut 2004, o 14:26

też o tym myślełem, ale ostatecznie stanęło na magnesie i kontaktronach ale magnes bedzie obracal sie a na zewnatrz bedą umieszczone kontaktrony. Taki najprostszy czujnik obrotu.

pozdrawiam

Kuba

Rasel
-
-
Posty:19
Rejestracja:23 lut 2004, o 23:57

Postautor: Rasel » 24 lut 2004, o 00:03

W samochodach wyposażonych w reflektory ksenonowe są zainstalowane czujniki ugięcia zawieszenia mocowane pomiędzy karoserią a wahaczem - u VW jest to chyba potencjometr (wychodzą z niego trzy przewody). Koszt nowego czujnika w autoryzowanym serwisie wynosi ok. 200 - 300 zł.

Kuba
-
-
Posty:51
Rejestracja:20 kwie 2003, o 11:09
Lokalizacja:Białystok
Kontaktowanie:

Postautor: Kuba » 24 lut 2004, o 03:08

to to wiem :) ale ja nie chce potencjometru za 300zł :)

a z resztą potencjometr się zużywa...

ale oczywiście jeżeli nie uda się z kontaktronami to pozostanie mi to rozwiązanie.

ale może przy okazji.. wie ktoś skąd wziąć pompkę wysokociśnieniową na 12V? myślałem o zrobieniu poduszki powietrznej w zbiorniku z płynem ale jaka pompka to wytrzyma...

pozdrawiam

Kuba

Wacek
-
-
Posty:58
Rejestracja:1 paź 2003, o 03:54
Lokalizacja:Toronto

Czujnik

Postautor: Wacek » 24 lut 2004, o 05:23

Czesc
To znowu ja.
Zgadzam sie z "cambodja ", to bylby najbardziej odporny
na uszkodzenie uklad. Trzeba by bylo tylko pomyslec o takim
zamocowaniu, aby kamienie z pod kol, nie trafily w rurke.
Jesli chodzi o potencjometr z ukladu kontroli swiatel, to zamiast
niego, zastosowac to co mowilem wczesnij. Tarczka z jedna
dziurka, 3 lub 4 czyjniki od " myszki", a reszta mechaniki taka
jak przy potencjometrze. Oska potencjometru jest zastapiona
oska tarczki. Obudowa wg uznania.
Tak przy okazji: Panie " Euromatic" ,skad Pan wiedzial,
ze bede zabieral glos w tej sprawie? Pozdrowiena !

Pozdrowienia

Wróć do „Elektronika - tematy dowolne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 22 gości