Aktyw Forum

Zarejestruj się na forum.ep.com.pl i zgłoś swój akces do Aktywu Forum. Jeśli jesteś już zarejestrowany wystarczy, że się zalogujesz.

Sprawdź punkty Zarejestruj się

Sterowanie krokowym - mikroprocesor a kontroler

windman
-
-
Kontaktowanie:
Sterowanie krokowym - mikroprocesor a kontroler

Postautor: windman » 5 lip 2008, o 05:55

Witam,
Jestem początkujący w temacie więc pytanie może Wam się wydać śmieszne.

Mam silnik krokowy z pięcioma wyprowadzeniami.
Wychodzi na to, że potrzebne będą 4 wyjścia z mikroprocesora (Atmega168) + np.U LN2803 aby nim w pełni sterować.

Czy można takim silnikiem sterować wykorzystując na przykład tylko jedno wyprowadzenie, czy dwa...

Wydaje mi się, że do mikroprocesora będzie trzeba podłączyć kontroler takiego silnika. Tylko w jaki sposób się takie coś programuje. Trzeba nauczyć kontorler, że jak procesor wyśle polecenie X to silnik ma się zachować w odpowiedni sposób? Jak to wygąda?

Pozdrawiam

Awatar użytkownika
pajaczek
Moderator
Moderator

Postautor: pajaczek » 5 lip 2008, o 10:25

Przydały by się jakieś dokładniejsze informacje nt. tego silnika, by jednoznacznie określić "czy wystarczy"... a czy można... oczywiście że można sterować wykorzystując tylko 1 wyprowadzenie (oczywiście mam na myśli 1 wyjście ULN na 1 biegun silnika).

A kontroler... zależy co to za kontroler. Przeważnie masz 1 pin od kierunku, 1-2+ od trybu pracy (krokowa, falowa, półkrokowa, czasem mikrokrokowa) i 1 pin od "taktowania" kroków.
Osobiście polecam zrobienie tego tylko na ULN... nauczysz się programować ATMege + jak działają silniki.

Ps. ATMege określa się raczej mianem mikrokontroler (uC), nie mikroprocesor (uP). Jest to oczywiście mikroprocesor, ale też z wbudowaną pamięcią programu oraz źródłem taktowania. Tak jak piszesz nie jest błędem, przyjęło się jednak inaczej.

windman
-
-
Kontaktowanie:

Postautor: windman » 5 lip 2008, o 12:50