Aktyw Forum

Zarejestruj się na forum.ep.com.pl i zgłoś swój akces do Aktywu Forum. Jeśli jesteś już zarejestrowany wystarczy, że się zalogujesz.

Sprawdź punkty Zarejestruj się

[EMC] sterownik modelu samochodu spalinowego

adaszek
-
-
Posty:3
Rejestracja:16 mar 2010, o 21:48
Lokalizacja:Wrocław
[EMC] sterownik modelu samochodu spalinowego

Postautor: adaszek » 16 mar 2010, o 21:54

Witam,

Buduję sterownik dla modelu samochodu spalinowego. Mam jednak z nim trochę problemów. Zwłaszcza z zakłóceniami emitowanymi przez silnik spalinowy (dwusuw).

(Projekt dotyczy co prawda AVR, ale zdecydowałem się zamieścić go w tym dziale, gdyż potrzebuje bardziej wiedzy z zakresu elektroniki niż mikrokontrolerów.)

Sterownik ma budowę modułową:

Moduł 1 to układ zasilania widoczny na schemacie; bezpośrednio z 6V NiMH baterii zasilane są serwomechanizmy, natomiast układ lm2940 konwertuje to 6V na 5V potrzebne do zasilania reszty (linia 5V ma obciążenie ok 0,5-0,6A).

Moduł 2 to komputerek oparty o arm9 z linuxem; zasilany jest z lini 5v, o której mowa powyżej; z racji, że jest to gotowy sprzęt nie wlepiam schematu, gdyż jakiekolwiek modyfikacje sprzętowe w tym module nie wchodzą w grę. Do tego sprzętu podłączone są:
- karta wifi,
- moduł gps,
- w przyszłości moduł pomiaru przyspieszeń,
- i po usb moduł 3, czyli ...

Moduł 3 - sterownik serwomechanizmów widoczny na schemacie. AVR zasilany z usb. Również GND idzie z modułu 2. Bazowałem na: http://www.societyofrobots.com/member_tutorials/node/25

Obrazek
Obrazek

Wszystko zamontowane będzie docelowo w metalowej skrzynce, tak jak na zdjęciu. Na razie przeprowadziłem testy ze sprzętem zamontowanym w obudowie z abs'u i działa do momentu odpalenia silnika. Gdy dodam gazu serwa zaczynają wariować a ARM się resetuje. Oczywiście na stole działa wszystko bez problemu.

Metalowej obudowy dotychczas unikałem ze względu na wifi i gps. Nie sądzę, aby była możliwość korzystania z wifi i gps'a w metalowej obudowie podpietej do gnd.

W tym miejscu proszę Was o pomoc: możecie rzucić okiem na schemat i doradzić mi co zmienić, aby układ był bardziej odporny na zakłócenia elektromagnetyczne powodowane przez silnik modelu ?
Jaką obudowę polecacie do tego wszystkiego ? Mam dostęp do obudowy z abs'u, aluminium i stalowej (po jakimś starym sterowniku do generatora pary). Mogę dokupić również taką pancerną kasetkę, która sprawdziła się już z bardzo czułym ukłądem akcelerometrów (tylko czy jest sens skoro problem leży być może w układzie ?:).
Załączniki
servocontrol.rar
(51.23KiB)Pobrany 218 razy

Awatar użytkownika
Statyk
-
-
Posty:169
Rejestracja:20 paź 2009, o 23:32
Lokalizacja:GPS

Postautor: Statyk » 17 mar 2010, o 01:05

Odseparuj część zapłonową od elektroniki za pomocą jakiejś transformatorowej przetwornicy impulsowej (nawet na TL494). Przypuszczam że przepięcia z układu zapłonowego przebijają Tobie stabilizator. Na samym początku spróbuj postawić zaporowo (do masy) na wejściu stabilizatora jakąś diodę Schottky'ego , zaś samo wejście postaraj się stłumić za pomocą LC.

adaszek
-
-
Posty:3
Rejestracja:16 mar 2010, o 21:48
Lokalizacja:Wrocław

Postautor: adaszek » 17 mar 2010, o 01:09

Odseparuj część zapłonową od elektroniki za pomocą jakiejś transformatorowej przetwornicy impulsowej (nawet na TL494). Przypuszczam że przepięcia z układu zapłonowego przebijają Tobie stabilizator. Na samym początku spróbuj postawić zaporowo (do masy) na wejściu stabilizatora jakąś diodę Schottky'ego , zaś samo wejście postaraj się stłumić za pomocą LC.
Silnik nie posiada układu zapłonowego jako tako - iskra pochodzi z iskrownika. Silnik działa jak silnik z kosiarki - rozruch na sznurek bez akumulatora.

Awatar użytkownika
Statyk
-
-
Posty:169
Rejestracja:20 paź 2009, o 23:32
Lokalizacja:GPS

Postautor: Statyk » 17 mar 2010, o 01:16

Hm... Może być kłopot. Czy próbowałeś połączyć masę (korpus) silnika z masą układu? Może wyrównanie potencjału zmniejszy wpływ zakłóceń?

adaszek
-
-
Posty:3
Rejestracja:16 mar 2010, o 21:48
Lokalizacja:Wrocław

Postautor: adaszek » 17 mar 2010, o 01:17

Hm... Może być kłopot. Czy próbowałeś połączyć masę (korpus) silnika z masą układu? Może wyrównanie potencjału zmniejszy wpływ zakłóceń?
Prawdopodobnie zrobię tak, gdy wsadzę wszystko w metalową obudowę.

Awatar użytkownika
Statyk
-
-
Posty:169
Rejestracja:20 paź 2009, o 23:32
Lokalizacja:GPS

Postautor: Statyk » 17 mar 2010, o 01:27

Niezależnie od tego postaraj się postawić diody zenera na wyprowadzeniach zasilania kontrolera i kondensatory odsprzęgające możliwie jak najbliżej jego wyprowadzeń. To samo dotyczy stabilizatora napięcia.

Wróć do „Elektronika - tematy dowolne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości