Mam w samochodzie problem z szumiacym elektromagnetycznie silnikem. Najprawdopodobniej to pompa paliwa. Nieco mniej, ale rowinez szumi mi wentylator dmuchawy.
Odbieram te silniki w CB radio.
Do dzisiaj wydawalo mi sie, ze nalezy wstawic rownolegle z takim silnikiem szybki (zwijany) kondensator o jak najwiekszej pojemnosci.
Natomiast sprzedawca w sklepie z elementami powiedzial ze nie i ze nalezy wstawic kondensator o odpowiedniej pojemnosci, bo zarowno za maly jak i za duzy bedzie nieodpowiedni.
No ale niestety wiedzy jaki i jak to policzyc juz nie mial.
Czy moglby ktos to zweryfikowac i napisac w jaki sposob dobrac ten kondensator?
Niestety nie mam dokladnej wiedzy ani na temat tego silnika, ani rodzaju zaklucen ktore generuje.
Jest to pompa paliwa z Toyoty Corolli E11... Zabezpieczenie bezpiecznikiem 20A.
O ile sie orientuje to musi byc filtr wysokoprzepustowy (bedacy zwarciem dla wysokich czestotliwosci), niestety "druty" kiedys mialem, ale wiedzy praktycznej tam nie zdobylem...
Aktyw Forum
Zarejestruj się na forum.ep.com.pl i zgłoś swój akces do Aktywu Forum. Jeśli jesteś już zarejestrowany wystarczy, że się zalogujesz.
Sprawdź punkty Zarejestruj sięJaki kondensator do odszumienia silnika elektrycznego?
Moderatorzy:Jacek Bogusz, Moderatorzy
- Futrzaczek
- -
- Posty:782
- Rejestracja:4 gru 2005, o 17:48
- Lokalizacja:Piotrków Tryb
- Kontaktowanie:
Hmmm... popraw mnie, bo sie nie znam, ale to co proponujesz to wyglada mi na stabilizator napiecia, a mi chyba nie to jest do szczescia potrzebne.z tego co wiem, jak ma byc to blokada dla wysokich częstotliwości, to bym dał jakiś ceramiczny i jeszcze sie pokusił o zbocznikowanie silnika dioda Shotkieg'o
A chyba najlepiej to dać ceramik + elektrolit+Schotky
Ja takie rzeczy robie metoda prób i błędów i zazwyczaj sie udaje
Moim zdaniem taki uklad mialby sens na zasilaniu radia (co zreszta tez rozwazam).
A przy samym silniku powinien wystarczyc sam kondziorek.
Jake parametry maja ceramiczne kondensatory? Zawsze myslalem ze "najszybsze" sa te foliowe zwijane.
- Futrzaczek
- -
- Posty:782
- Rejestracja:4 gru 2005, o 17:48
- Lokalizacja:Piotrków Tryb
- Kontaktowanie:
Nie chodzi mi o stabilizator.
Diode Schotkiego wpina sie zaporowo do zasilania.
Zaporowo - anoda do - natomiast katoda do +
Kondensator elektrolityczny(daj jakieś 1000uF/25V) wygładzi trochę napiecie i wytłumi niskie częstotliwosci
Kondensator ceramiczny(daj jakies 470nF/63 albo 100V) wytłumi wysokie częstotliwosci
Dioda Schotkiego zewrze w sobie różne śmieci wychodzące z pompy
Teraz sie robi ceramiczne albo foliowe
[ Dodano: 27-01-2006, 20:42 ]
Zamiast diody Schotkiego możesz dać 1N4148
a jakby to wszystko nie zdało egzaminu to mam coś jeszcze - dławik
rdzeń okrągły z ferrytu i nawijasz na nim ok. 5 zwojów kabla w izolacji - np. takiego fi 1mm
to wpinasz szeregowo* z pompą
*) - wpiąć szeregowo - przecinasz kabel i wstawiasz tam ten dławik
to chyba łopatologiczne wyjasnienie, ale jak cos, to pytaj
Diode Schotkiego wpina sie zaporowo do zasilania.
Zaporowo - anoda do - natomiast katoda do +
Kondensator elektrolityczny(daj jakieś 1000uF/25V) wygładzi trochę napiecie i wytłumi niskie częstotliwosci
Kondensator ceramiczny(daj jakies 470nF/63 albo 100V) wytłumi wysokie częstotliwosci
Dioda Schotkiego zewrze w sobie różne śmieci wychodzące z pompy
Teraz sie robi ceramiczne albo foliowe
[ Dodano: 27-01-2006, 20:42 ]
Zamiast diody Schotkiego możesz dać 1N4148
a jakby to wszystko nie zdało egzaminu to mam coś jeszcze - dławik
rdzeń okrągły z ferrytu i nawijasz na nim ok. 5 zwojów kabla w izolacji - np. takiego fi 1mm
to wpinasz szeregowo* z pompą
*) - wpiąć szeregowo - przecinasz kabel i wstawiasz tam ten dławik
to chyba łopatologiczne wyjasnienie, ale jak cos, to pytaj
Spokojnie wiem co to znaczy szeregowo, ale prawde mowiac schemat bylby jasniejszy.
Po rozumiem, ze rownolegle z silnikiem daje 2 kodziorki i diode.
Teraz tylko gdzie ten dlawik? Przed, za, czy to obojetne z ktorej strony kondensatorow?
I jeszcze z ciekawosci - jak bedzie dzialac ta dioda?
Bo jak rozumiem poplynie nia prad w przypadku gdy pojawi sie roznica potencjalow odwrotna niz normalnie (a wiec + na - i - na +). Czy to wogole mozliwe? Zwlaszcza ze zaraz obok beda jednak te dwa kondensatory.
Po rozumiem, ze rownolegle z silnikiem daje 2 kodziorki i diode.
Teraz tylko gdzie ten dlawik? Przed, za, czy to obojetne z ktorej strony kondensatorow?
I jeszcze z ciekawosci - jak bedzie dzialac ta dioda?
Bo jak rozumiem poplynie nia prad w przypadku gdy pojawi sie roznica potencjalow odwrotna niz normalnie (a wiec + na - i - na +). Czy to wogole mozliwe? Zwlaszcza ze zaraz obok beda jednak te dwa kondensatory.
- Futrzaczek
- -
- Posty:782
- Rejestracja:4 gru 2005, o 17:48
- Lokalizacja:Piotrków Tryb
- Kontaktowanie:
Miejsce umiejscowienia dławika masz na schemacie
Dioda będzie zwierać w sobie zakłócenia w napięciu - ale o odwrotnej polaryzacji. Takie zakłócenia się pojawiają przy wyłączaniu odbiornika indukcyjnego(jakim jest silnik )
Teoretycznie moze jej tam nie być, ale jedna kosztuje 20 groszy - chyba że masz szczupło z forsą
Dioda będzie zwierać w sobie zakłócenia w napięciu - ale o odwrotnej polaryzacji. Takie zakłócenia się pojawiają przy wyłączaniu odbiornika indukcyjnego(jakim jest silnik )
Teoretycznie moze jej tam nie być, ale jedna kosztuje 20 groszy - chyba że masz szczupło z forsą
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości