Witam!
Mam SCHEMAT obrotomierza samochodowego na układzie NE555. W założeniu zastosowany jest wskaźnik, który pełną skalę osiąga przy I=50 uA.
Do dyspozycji mam wskaźnik dla prądu I=10 mA, czyli wymagany jest 200x większy prąd. Czy dla prawidłowego działania wystarczy, że zastąpię potencjometr 200 k innym o wartości 1 k ? Czy trzeba dokonać jakieś inne zmiany w elementach tomarzyszących, by uzyskać pożądaną wartość prądu i zachować proporcjonalność wskazań?
Nie znam się zbytnio na "tradycyjnej" elektronice, dlatego proszę o podpowiedź.
Z góry dzięki!
Aktyw Forum
Zarejestruj się na forum.ep.com.pl i zgłoś swój akces do Aktywu Forum. Jeśli jesteś już zarejestrowany wystarczy, że się zalogujesz.
Sprawdź punkty Zarejestruj sięObrotomierz na NE555
Moderatorzy:Jacek Bogusz, Moderatorzy
Moim zdaniem przy 9V zasilania, oporność rezystora łączącego zasilanie 9V z pinem 3 (obecnie R1=5k) + oporność kalibratora (obecnie R2=200k) musi być co najwyżej R1+R2=900R.
Jeśli damy kalibrator R2=220R oraz R1=680R (a na zapas 620R), to pin 3 musiałby dawać prąd sink I=9V/620R=15mA. W mojej nocie 555 nie ma danych dla 9V zasiania, ale patrząc na dane dla 5 i 15V powinno na pinie 3 prądu wystarczyć.
Reasumując, przy R1=620R i R2=220R, amperomierz 10mA powinien działać.
Jeśli damy kalibrator R2=220R oraz R1=680R (a na zapas 620R), to pin 3 musiałby dawać prąd sink I=9V/620R=15mA. W mojej nocie 555 nie ma danych dla 9V zasiania, ale patrząc na dane dla 5 i 15V powinno na pinie 3 prądu wystarczyć.
Reasumując, przy R1=620R i R2=220R, amperomierz 10mA powinien działać.
- Krzysztof Gorski
- -
- Posty:80
- Rejestracja:29 kwie 2003, o 22:08
- Lokalizacja:Elbląg
- Kontaktowanie:
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 85 gości