Witam Wszystkich
Potrzebuje sterować silniczkiem DC (12V) w dwóch kierunkach z użyciem PWM.
Znalazłem w sieci, prasie i literaturze wiele projektów i zdecydowałem się
na zbudowanie urządzenia w oparciu o artykuł opublikowany w EP 1/2001 (str91-93).
Zbudowalem mostek zgodnie ze schematem i działał fantastycznie ze starym
silniczkiem z CD-Romu, ale gdy podpiąlem silnik docelowy okazało się że coś jest nie tak.
Dokonane pomiary (na próbnym silniku nie mierzyłem parametrów układu)
wykazały że w mostku zamiast 12V z zasilania mam 9V, nawet bez
obciążenia. Zwiększyłem napięcie zasilania do 18V i dalej 9V.
Przebudowałem układ na podstawie schematu z książki Pawła Hadama (wyzwalanie
mosfeta wzmacniaczem operacyjnym zamiast tranzystorem pnp) i efekt podobny.
Używam tranzystorów IRF530 i zgodnie z instrukcją napięcie wysterowania wynosi 10V, ten warunek
spełniają obie konstrukcje, wysterowanie mosfetow bezpośrednio przez zwarcie
ich bramek do zasilania powoduje ich pełne wysterowanie.
Co może być przyczyną takiego działania??
Z góry dziękuje za pomoc.
Aktyw Forum
Zarejestruj się na forum.ep.com.pl i zgłoś swój akces do Aktywu Forum. Jeśli jesteś już zarejestrowany wystarczy, że się zalogujesz.
Sprawdź punkty Zarejestruj sięSilnik DC - sterowanie z mostka tranzystorowego
Moderatorzy:Jacek Bogusz, Moderatorzy
-
- -
- Posty:2
- Rejestracja:16 kwie 2005, o 14:47
- Lokalizacja:Kraków
Re: Silnik DC - sterowanie z mostka tranzystorowego
Używam tranzystorów IRF530 i zgodnie z instrukcją napięcie wysterowania wynosi 10V, ten warunek
spełniają obie konstrukcje, wysterowanie mosfetow bezpośrednio przez zwarcie
ich bramek do zasilania powoduje ich pełne wysterowanie.
Co może być przyczyną takiego działania??
Z góry dziękuje za pomoc.[/quote]
Porównaj spadki napięcia na "górnych" i "dolnych" tranzystorach mostka. Prawdopodobną przyczyną twoich problemów jest to, że "górne" tranzystory nie są wpełni wysterowane. Napięcie sterujące "górne" tranzystory powinno być wyższe niż napięcie zasilania silnika, gdyż minimalna wartość napięcia potrzebnego do przełączenia tranzystora jest mierzona między bramką i żródłem . Można przekonstruować układ tak aby "górne" tranzystory były z kanałem P.
spełniają obie konstrukcje, wysterowanie mosfetow bezpośrednio przez zwarcie
ich bramek do zasilania powoduje ich pełne wysterowanie.
Co może być przyczyną takiego działania??
Z góry dziękuje za pomoc.[/quote]
Porównaj spadki napięcia na "górnych" i "dolnych" tranzystorach mostka. Prawdopodobną przyczyną twoich problemów jest to, że "górne" tranzystory nie są wpełni wysterowane. Napięcie sterujące "górne" tranzystory powinno być wyższe niż napięcie zasilania silnika, gdyż minimalna wartość napięcia potrzebnego do przełączenia tranzystora jest mierzona między bramką i żródłem . Można przekonstruować układ tak aby "górne" tranzystory były z kanałem P.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 18 gości