Witam,
mam pytanie o przebieg, dlaczego na falowniku z modulacją PWM zbudowanym z tranzystorów i obciążonym silnikem indukcyjnym mam taki przebieg prądu/napięcia:
Chodzi o to że gdy napięcie jest dodatnie, to prąd jest ujemny. Ma ktoś jakiś pomysł ?
Przebieg nie odpowiada idealnie w/w, prąd jest przesunięty o 180stopni względem fazy. Wiem że silnik to cewka i na niej prąd i napięcie są przesunięte o 90stopni, ale u mnie były przesunięte o 180stopni i nie mam pojęcia dlaczego.
Aktyw Forum
Zarejestruj się na forum.ep.com.pl i zgłoś swój akces do Aktywu Forum. Jeśli jesteś już zarejestrowany wystarczy, że się zalogujesz.
Sprawdź punkty Zarejestruj sięFalownik PWM, pytanie o przebieg
Moderatorzy:Jacek Bogusz, Moderatorzy
Re: Falownik PWM, pytanie o przebieg
Być może rozchodzi się o energię zgromadzoną w silniku. Możliwe że w uzwojeniach silnika indukuje się wyższe napięcie od wartości napięcia zasilającego przez co prąd płynie w przeciwnym kierunku względem polaryzacji tego napięcia.
Re: Falownik PWM, pytanie o przebieg
Dla mnie to na rysunku jest 90 a nie 180 stopniWitam,
mam pytanie o przebieg, dlaczego na falowniku z modulacją PWM zbudowanym z tranzystorów i obciążonym silnikem indukcyjnym mam taki przebieg prądu/napięcia:
Chodzi o to że gdy napięcie jest dodatnie, to prąd jest ujemny. Ma ktoś jakiś pomysł ?
Przebieg nie odpowiada idealnie w/w, prąd jest przesunięty o 180stopni względem fazy. Wiem że silnik to cewka i na niej prąd i napięcie są przesunięte o 90stopni, ale u mnie były przesunięte o 180stopni i nie mam pojęcia dlaczego.
Re: Falownik PWM, pytanie o przebieg
Ściśle rzecz biorąc, to trochę więcej, pewnie ze 100°. Ale problem jest w tym, że tu prąd wyprzedza w fazie napięcie. W dodatku o więcej, niż 90°, tak, że moc jest przekazywana z obciążenia do źródła, a nie odwrotnie.Dla mnie to na rysunku jest 90 a nie 180 stopniWitam,
mam pytanie o przebieg, dlaczego na falowniku z modulacją PWM zbudowanym z tranzystorów i obciążonym silnikem indukcyjnym mam taki przebieg prądu/napięcia:
Chodzi o to że gdy napięcie jest dodatnie, to prąd jest ujemny. Ma ktoś jakiś pomysł ?
Przebieg nie odpowiada idealnie w/w, prąd jest przesunięty o 180stopni względem fazy. Wiem że silnik to cewka i na niej prąd i napięcie są przesunięte o 90stopni, ale u mnie były przesunięte o 180stopni i nie mam pojęcia dlaczego.
Ja stawiam hipotezę, że w układzie pomiarowym może być jakiś element, który odwraca fazę. Najłatwiej to sprawdzić podłączając zamiast silnika odpowiednio dobraną żarówkę. Jeśli mam rację, przebieg prądu będzie w odwróconej fazie względem napięcia, chociaż przy takim przebiegu PWM będzie trochę trudno uzyskać stabilny obraz.
A w takim razie to zamiast prądu wyprzedzającego napięcie o 100° tak naprawdę mamy do czynienia z prądem opóźnionym względem napięcia o 80°, czyli typową sytuację dla obciążenia, jakie jest do falownika dołączone (silnik indukcyjny). Przesunięcie o mniej, niż 90° oznacza, że moc jest przekazywana ze źródła do obciążenia, zgodnie ze zdrowym rozsądkiem.
Re: Falownik PWM, pytanie o przebieg
Dzięki : )
Mam zdjęcie oscylogramu ( będzie dokładnie widać w czym problem ):
I jszcze zastanawia mnie jak to możliwe że przy modulacji PWM zmieniła się częstotliwość prądu:
Mam zdjęcie oscylogramu ( będzie dokładnie widać w czym problem ):
I jszcze zastanawia mnie jak to możliwe że przy modulacji PWM zmieniła się częstotliwość prądu:
Re: Falownik PWM, pytanie o przebieg
Może to być efekt np. wyższych harmonicznych generowanych w silniku.I jszcze zastanawia mnie jak to możliwe że przy modulacji PWM zmieniła się częstotliwość prądu:
Re: Falownik PWM, pytanie o przebieg
http://www2.simr.pw.edu.pl/imrc/polski/ ... cja_M3.pdf
Proponuję lekturę ... I przypomnienie sobie podstaw elektrotechniki.
Proponuję lekturę ... I przypomnienie sobie podstaw elektrotechniki.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 92 gości