Przedstawiam wspaniały wzmacniacz który zadowoli
każdego amatora czystej, dynamicznej oraz głośnej muzyki. Wzmacniacz posiada niebagatelną
moc czterystu wat [4W] która powinna wystarczyć nie tylko do domu lecz także do nagłośnienia
średniej wielkości lokalów. Posiada on opóźnione włącznie głośnika, co
eliminuje nieprzyjemne trzaski podczas uruchamiania, lecz po wyłączeniu zasilania
wzmacniacz pomału gaśnie (40 000 uF trochę trzyma napięcie), co po chwili
powoduje nieprzyjemne zniekształcenia. Można to usunąć za pomocą osobnego
układu który odetnie głośnik natychmiast po wyłączeniu. Koszt samego
wzmacniacza (bez zasilania i radiatora) wynosi ok.120 zł. Układ złożony z
dobrych elementów odpala za pierwszym razem ! Wszystkie użyte rezystory są 1%
lub dokładniejsze. Wszystkie elementy przed wlutowaniem należy sprawdzić
miernikiem w szczególności tranzystory te małe i duże !!! Tranzystory
wykonawcze najlepiej nabyć wszystkie z tej samej firmy oraz grupy np. IRFP 240
/11h. Gdy po raz pierwszy odpaliłem wzmacniacz nie mogłem uwierzyć, że tak
niewielkim kosztem można zbudować coś tak wielkiego, mój Kenwood zmalał w oka
mgnieniu a kolumny Dalli 104 w końcu pokazały na co je stać. Wzmacniacz grał
bardzo ładnie. Nie "gubił się" nawet przy dużych wysterowaniach na
bardzo złożonych utworach. Dźwięk był przejrzysty z pełnym uwidocznieniem całej
sceny i głębi utworu. Ogólnie jest to świetny projekt i polecam jego wykonanie
każdemu zapalonemu audiofilowi z odrobiną umiejętności technicznych.
A mój Kenwood pójdzie chyba na wczesną
emeryturę... :)
Pierwszy stopień stanowi
wzmacniacz różnicowy zbudowany na niskoszumnych tranzystorach Q2 i Q3 oraz na
rezystorach R35 i R36. Q4,Q5,R4 i DZ2 zapewniają stałe źródło zasilania 14,4V
na kolektorach Q2 i Q3. Q1,R7,R8,DZ1 i C1 formują stałe natężenie, które daje
1,5mA na wstępny stopień różnicowy. Te moduły stanowią pierwszy stopień
wzmacniacza i praktycznie ustanawiają całą jego charakterystykę.
Ten stopień zapewnia większość
wzmocnienia napięciowego, które następny stopień potrzebuje do wysterowania
końcówek do pełnej mocy. Q6,Q7,Q8,Q9,R12,R13,R14,R15,C3,C7,C8 stanowią drugi
różnicowy stopień wzmocnienia napięciowego. Q7 i Q9 formują coś zwanego fachowo
jako prądowe obciążenie lustrzane dla drugiego stopnia różnicowego i zmuszają
ten stopień do podziału natężenia dostarczanego od R15, co daje ok. 8mA. Pozostałe
części, głównie kondensatory zapewniają lokalną kompensację częstotliwości dla
tego stopnia.
Jak sama nazwa wskazuje Q10,R34,R37,R38,P1,C12 formują
stopień sterujący. Jego głównym celem jest zapewnienie stabilnego i
skompensowanego źródła napięcia na bramkach HEXFET-ów.
Jeszcze raz nazwa sama wskazuje. Ten stopień
przekształca napięcie uzyskane we wzmacniaczu napięciowym i zapewnia wszystkie
Ampery potrzebne do wysterowania 4W lub 8W obciążenia. 2W obciążenia wymagałyby
większej liczby końcówek mocy.
Jest to prosty układ zbudowany na Q19,Q20,R40-R45,C15,C16,LD1. Wykrywa on obcinanie przez wzmacniacz szczytów amplitudy. Generalnie dioda ta miga w rytm bardzo dużych wysterowań, ale o słyszalnym przesterowaniu możemy mówić dopiero, gdy świeci nieustannie.
Transformator o mocy ok. 625W i napięciu 2x50V AC. Mostek prostowniczy 400V/35A. Minimalną filtracją byłoby 15 000uF/75V na każdą szynę zasilającą. Najlepszą filtrację stanowiłoby 40 000uF/75V na każdą szynę. Niestety jest to wzmacniacz bardzo dużej mocy toteż do jej osiągnięcia potrzebuje tak dużej filtracji.
Na tym etapie zakładam że poskładałeś/aś już całą płytkę oprócz Q10 i końcówek mocy. Jak na razie przylutuj Q10 na kablach i pozwól mu spokojnie wisieć.
Ważnym jest aby przetestować moduły wzmacniacza na tym etapie aby upewnić się, że wszystko działa prawidłowo. Można to osiągnąć poprzez wlutowanie rezystora 10Ohm/0.25W wzdłuż DZ3 od strony ścieżek (nalutować na jego punkty lutownicze). Wlutowując go omijamy stopień wyjściowy i przekształcamy nasz moduł we wzmacniacz o bardzo małej mocy, który może być testowany bez uszkodzenia drogich końcówek mocy. Po podłączeniu tego rezystora możemy włączyć zasilanie +/- 70V. Jeżeli nie było teraz żadnego dymu, to używając miernika na miliwoltomierzu sprawdź spadki napięcia na następujących rezystorach :
R3 ~ 1.6V
R5 ~ 1.6V
R12
~ 500mV
R13
~ 500mV
R15
~ 1.0V
Napięcie
pomiędzy wyjściem, a masą powinno wynosić 0mV DC ale może wynosić nawet
+/-100mV DC.
Jeżeli te wartości zgadzają się na +/- 10% to możesz
być pewien, że wzmacniacz działa poprawnie. Kiedy sprawdziłeś/aś już te spadki
to wyłącz zasilanie i odlutuj 10 Ohm-owy rezystor.
Tranzystor Q10 musi być
zamontowany na głównym radiatorze. Montuje się go na kablach uważając na
wyprowadzenia. Rezystory źródłowe R24-R31 montujemy na stałe od strony ścieżek
ok. 5mm nad płytką. Tranzystory końcowe przykręcamy na leżąco do kątownika
aluminiowego grubości minimalnie 3mm i płytki. Oczywiście stosujemy podkładki
mikowe i pastę silikonową pod każdy tranzystor. Kątownik przykręcamy do dość
dużych rozmiarów radiatora. Profil radiatora zostawiam do twojego własnego
wyboru. Kable zasilające muszą być dość grube. Muszą wytrzymać one szczytowo 6
Amper. Dobrze nadaje się tu plecionka głośnikowa z miedzi beztlenowej o pow.
2,5mm². Na ścieżki prądowe na płytce zalecałbym nalutowanie drutu średnicy
2mm i solidne zalanie go cyną... Jeżeli ktoś się nie zorientował to czerwone
ścieżki na projekcie to zworki.
Doszliśmy do punktu kiedy możemy przeprowadzić pełen test wzmacniacza. Lecz wcześniej musisz sprawdzić kilka rzeczy :
-
nóżki żadnego z tranzystorów nie mogą mieć kontaktu z radiatorem. Sprawdź to za
pomocą miernika. Wszystkie nóżki !
-
napięcie zasilania nie przekracza grubo ponad
+/- 70 V ! (zupełny max. - 78V)
-
kable zasilające są odpowiednio grube i dobrze podłączone (polaryzacja)
-
potencjometr wieloobrotowy P1 jest ustawiony na 0 Ohm. Wtedy pomiędzy bazą, a
kolektorem Q10 jest równe 4.7k Ohm
- podłączając linie zasilające miej pewność że są tam włożone bezpieczniki 2A (tak na wszelki wypadek, później zmień na 8A)
Teraz możemy rozpocząć regulację. Podłącz woltomierz
do wyjścia wzmacniacza. Po włączeniu zasilania wskazania miernika powinny
wynosić od 0mV do +/- 50mV. Jeżeli jest inaczej to wyłącz wzmacniacz i sprawdź
swoją pracę. Jeżeli wszystko poszło dobrze to podłącz obciążenie i sprawdź
spadki napięcia na rezystorach źródłowych (R24-R31) bez sygnału ! Po prostu
jeden czujnik do jednej nóżki, a drugi do drugiej. Teraz delikatnie strojąc
potencjometrem P1 ustaw spadek napięcia na 18mV, co odpowiada ok. 100mA poboru
prądu na tranzystor. Teraz sprawdź wszystkie rezystory źródłowe i znajdź ten,
który ma najwyższy odczyt i właśnie jego ustaw za pomocą P1 na 18mV. Jeżeli na
początku miernik będzie wskazywał 0mV to się nie przejmuj, tym potencjometrem
na pewno to dostroisz ale uwaga zbyt duży pobór prądu przez dłuższy czas może
doprowadzić do uszkodzenia lub nadmiernego grzania się tranzystorów mocy.
Ja stroiłem to prawie 10 minut...
C1 100uf 100V
C2
2.2uf MKT
C3
10nf MKT
C4 10pf ceramiczny
C5 100uf 100V
C6 1nf MKT
C7 10pf ceramiczny
C8
100uf 100V
C9
100uf 100V
C10 100uf 100V
C11 18pf ceramiczny
C12 470nf MKT
C13 330uf 25V (o małej upływowości)
C14
470nf MKT
C15 10nf MKT
C16 100nf MKT
D1 1N4007
D2 1N4007
DZ1 15V 1 WAT (np. 1N4744)
DZ2 15V 1 WAT (np. 1N4744)
DZ3 7.5V 1 WAT (np. 1N4737)
DZ4 7.5V 1 WAT (np. 1N4737)
Q1 MJE340
Q2 BC546B
Q3 BC546B
Q4 BC546B
Q5 BC546B
Q6 MJE350
Q7 MJE340
Q8 MJE350
Q9 MJE340
Q10 BD139-16
Q11 2SK1530/IRFP240 TO-3P
MOSFET
Q12 2SJ201/IRFP9240 TO-3P
MOSFET
Q13 2SK1530/IRFP240 TO-3P
MOSFET
Q14 2SJ201/IRFP9240 TO-3P
MOSFET
Q15 2SK1530/IRFP240 TO-3P
MOSFET
Q16 2SJ201/IRFP9240 TO-3P
MOSFET
Q17 2SK1530/IRFP240 TO-3P
MOSFET
Q18 2SJ201/IRFP9240 TO-3P
MOSFET
Q19 BC546B
Q20 BC556B
Wszystkie rezystory mają tolerancję 1% lub mniej chyba że pokazano inaczej.
P1 5K Ohm, potencjometr 30-to
obrotowy
R1 15K Ohm
R2 1K Ohm
R3 2.2K Ohm
R4 10K Ohm
R5 2.2K Ohm
R6 18K Ohm
R7 10K Ohm 1 WAT 5%
R8 10K Ohm
R9 10 Ohm
R10
470 Ohm
R11
15K Ohm
R12
100 Ohm
R13
100 Ohm
R14 10K Ohm 1 WAT 5%
R15
120 Ohm
R16
470 Ohm
R17
470 Ohm
R18
470 Ohm
R19
470 Ohm
R20
470 Ohm
R21
470 Ohm
R22
470 Ohm
R23 470 Ohm
R24 0.22 Ohm 5WAT
R25 0.22 Ohm 5WAT
R26 0.22 Ohm 5WAT
R27 0.22 Ohm 5WAT
R28 0.22 Ohm 5WAT
R29 0.22 Ohm 5WAT
R30 0.22 Ohm 5WAT
R31 0.22 Ohm 5WAT
R32
100 Ohm
R33
100 Ohm
R34
82 Ohm
R35
100 Ohm
R36
100 Ohm
R37
1K Ohm
R38
4.7K Ohm
R40
82K Ohm
R41
1K Ohm
R42
1M Ohm
R43
100K Ohm
R44
330K Ohm
R45
5.6K Ohm
F1 bezpiecznik topikowy,
bezzwłoczny 8 Amper
F2 bezpiecznik topikowy,
bezzwłoczny 8 Amper
- moc wyjściowa : 200 W sinus przy 8 Ohm, 400 W sinus przy 4
Ohm
- pasmo przenoszenia : 4Hz do 56kHz (±3dB)
- stosunek sygnał/szum nieważony : -122dB (20Hz - 20KHz)
- stosunek sygnał/szum A-ważony : -126dB (20Hz - 20KHz)
- znamionowe napięcie wejściowe : 1.2V RMS (dla 200W/8W)
- zniekształcenia harmoniczne : <.07% (20Hz – 20kHz), typowo <.005%
- współczynnik tłumienia : 200 przy 8 Ohm
Projekt
zaczerpnięty z www.aussieamplifiers.com
-
dokumentacja & PCB
- [DeV]sHin - devshin@alpha.net.pl
-
projekt w praktyce zrealizował -
Wilu - wiluone@wp.pl